Snabb segling Agadir – Las Palmas. 340 sjömil – 40 timmar.

2010-10-22, Agadir

Proviantering

DSC01327Vi tog bilen till en supermarket. Anders och Mattias kände sig inte bra i magen, så det blev först ett besök på apoteket, sedan blev det storhandling. Vi blev mycket förvånad över att hitta både öl, vin och sprit i affären. Ölen var dyrare än i Sverige medan viskyn billiggare. Däremot var champagne extremt dyrt. 150 % av de svenska priserna! Toalettpapper var också 150% av våra priser. Det verkade som varor som marockanen ej köper hade man lagt på 50% extra på! När vi var tillbaka till båten blev det besök på internetcaféet och långseglarens favoritsysselsättning – internetsurfing :). Jag ägnade en bra stund att ta ned olika väderprognoser för att jämföra dem. Alla pekade på omkring 15 m/s NO vind i ett par dagar framåt. Det verkade som det skulle kunna bli en fin och snabb segling till Las Palmas. DSC01333Anders och jag byte ett par låsskivor till furlingen (det som rullar in genuan), då ett par skruvare slitits ur. Det innebar att vi fick ta ner genuan och demontera kopplingen mellan genuan och motorn, för att sedan åter sätta ihop det, nu med ny låsskiva och skruvar som vi fått från Amel. På kvällen blev det hamburgare.

2010-10-23, Agadir

Rock’n roll segling

015På morgonen var det dags att klarera ut ur Marocko. Det gick smidigt och bra, jag fick tom ta ett foto av polisen och mig, annars har poliserna ej tillåt att man tog foto av dem.

Hamnkaptenen i Agadir, som också har en Amel!
Hamnkaptenen i Agadir, som också har en Amel!

Samir, hamnkapten önskade oss en fin segling, samtidigt som han gav mig räkningen för 8 dygn. Det kostade 172,50 Sek/dygn inkl el och vatten, vilket var mycket billigt. Efter att vi fyllt tankarna med billig diesel (under 7kr/liter) styrde vi ut ur hamnen. Jag lämnade nu Marocko och Afrika, det hade varit en mycket positiv upplevelse. Katy C skulle ligga kvar ett par dagar i Agadir och sedan skulle de komma efter och se om de kunde få plats i Las Palmas.

017

Havet var lugnt, och det blev 0,5 timmars motorgång innan vinden kom. Vinden var till en början 6-7 m/s SB (styrbord) 80 grader. Efter någon timme ökade den samtidigt som den vred mer akteröver och efter någon timme hade vi 12 – 14 m/s SB 120. 022Det var alldeles perfekt segling. Genua, stor- och mesansegel var upp. Så småningom ökade våghöjden och när det blåste 13 – 17 m/s hade vi en våghöjd på omkring 3 meter. Det gällde hela tiden att hålla i sig annars for man lät runt som en vante, lite av rock’n roll segling, där man for från den ena sidan till den andra och samtidigt som man åkte upp och ned. Vi hade drag ute efter båten och när vi låg på 8,5 knop, small det till, eller rättare sagt tjöt till. Rullen ylade medan den rullade ut lina i snabb takt. In med genuan för att sänka båtfarten, men det gjorde inte sy mycket. Bort till spöet och försöka pumpa in lite, såg att det sprattlade ett par hundra meter akteröver, men kunde ej se storleken. Men som så många gånger tidigare, så brast tafsen. Det måste vara att tafsarna är alldeles för klena. Fiskelinan är tvinnad och skall klara uppemot 30 kilo. Det blir att handla nya drag och tafsar i Las Palmas, där lär de ha riktiga saker. DSC01344Det mörknade snabbt vid 18-tiden, men snart steg månen upp. Det var fullmåne och klart så när den kommit upp lite, blev det en vacker mångata och man kunde se rätt klart omkring sig. Lena fixade till en enkel måltid på hamburgare. Det är verkligen en konst att stå och laga mat när man än slängs hit och än dit. Vi körde våra 3-timmars pass.

2010-10-24, Segling Agadir – Las Palmas, 340 sjömil

“Amelit, Amelit, Amelit, small motorsailingyacht calling”. Ja det var en liten motorseglare som kallade upp oss kl 01:00. Han var på väg mot oss och hade svårt att styra i den kraftiga sjön, det blåste omkring 15 – 17 m/s. Han bad oss om vi kunde hålla undan lite. Han var så liten att vi ej lyckades få upp honom på radarn, men vi ändrade vår kurs så att han skulle ha gott om plats.  Annars händer det inte så mycket på ett pass. Ibland kan det komma ett lastfartyg, men då både vi och dom har AIS har vi total kontroll, och de styr så att det i regel är minst 0,5 sjömil emellan oss. Gryning kom och snart så siktade vi Lanzarote. Vi kom lite i sjölä, så vågorna minskade till 1,5 m och det blev riktigt bekväm segling. När vi passerade mellan Lanzarote och Fuertaventura, blev det nästan alldeles lugnt på vattnet och vi hade tidvis upp till 1 knops medström.029 Dagen förflöt lugnt, inga fartyg och inga fiskar. Vi försökte hålla så mycket fart som möjligt i båten, för att klara 200 sjömil på ett dygn. Ofta gjorde vi över 10 knop över grund, så visst gick det undan! Vi siktade Las Palmas strax efter kl 23 och räknade med att komma fram omkring kl 02:00

 

2010-10-25, Segling Agadir – Las Palmas, 3:e dagen

Det är allt lite extra spännande och nervöst att gå in i en okänd hamn när det är mörkt och kraftig vind. I piloten hade jag också sett att de byggt en ny vågbrytare, men jag kunde ej se den på radarn eller på sjökortet. Det visade sig senare att det var en inre vågbrytare. Insegling gick utan problem och strax efter kl 02:00 kunde vi lägga till vid inklareringspontonen. Vi var framme i Las Palmas, mitt första etappmål! Det firades med en sillsmörgås med svensk kavring och en Ålborg! Vi hade hållit drygt 8,,6 knop i snitt de 40 timmar seglingen tog! Vilket innebär att vi hade seglat över 207 sjömil om dagen i snitt!

035 (1) 034

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

 

Kort film från överfärden från Agadir till Las Palmas