Segling Galapagos – Franska Polynesien – 3 000 sjömil

2014-05-17, Santa Cruz, Galapagos.

Kl 09:00 på lördagsmorgonen, hissade vi upp ankaret! Jag hade redan hunnit säga förväl till mina vänner sjölejonen! Det sista sjölejonet kom ut till båten på kvällen innan avsegling och sa adjö och lämnade ett par visitkort! 🙂

 

Ett sjölejon kom för att ta förväll, innan vi begav oss iväg till Marquesas öarna.
Ett sjölejon kom för att ta förväll, innan vi begav oss iväg till Marquesas öarna.
Bananstocken på plats!
Bananstocken på plats!

Någon som också sa adjö var paret ombord på en katamaran. De önskade oss en riktigt fin segling och hoppades att det inte skulle hända oss något liknade, som inträffat för dem! De hade tappat masten när de var 1 000 sjömil från Galapagos! Det hände kl 07:00 på morgonen. En krok i masten där förstaget är anslutet hade brustit! När de kom upp på däck låg masten redan långsides och bankade mot skrovet! Som tur var blev ingen skadd. Fram med stor avbitare och såg och klippa av/ såga av all de stag som höll fast masten vid skrovet. Mast med segel och allt fick åka i havet. Här gällde det att se till att inte få något hål i skrovet. När man är 1 000 sjömil ut i havet kan det vara långt till hjälp. En helikopter klara inte av att flygga fram och tillbaka pga av begränsning i bränsletankar och några fartyg kan vara långt borta. De bästa helikoptrarna klar knappt 800 sjömil, dvs du får inte vara längre bort än ca 200 – 250 sjömil! Rätt många segelbåtar har inte SSB och hör därmed inte nödanrop utom om de skulle vara mycket nära båten, vilket inte är troligt. Så man måste räkna med att klara sig helt själv!

När masten väl var dumpad i havet, så gällde det att bestämma sig för om de skulle motorsegla till Marquesas eller vända och gå tillbaka till Galapagos. Hur mycket bränsle hade man? Hur var vindarna? Åt vilket håll gick strömmen och hur kraftig var den? Vilken fart över grund kunde man göra på mest ekonomisk cruising fart? Skulle bränslet räcka? Till slut bestämmde de sig för att vända tillbaka! Efter 10 dagar kom de till Galapagos, med enbart 35 liter bränsle kvar! Tyvärr för dem så kommer de ej till Franska Polynesien detta år! De skall nu gå till Costa Rica för att få ny mast. Hur lång tid det kommer att ta vet ingen, troligen 6 månader till 1 år!!!

DSC08443

GALAPAGOS – FATU-HIVA, FRANSKA POLYNESIEN – DAG 2

DELA SÄNG MED EN FLYGFISK!!!

Har du någonsin tänkt på att ha en flygfisk I sängen?  Nej, tänkte väl det! Inte jag i heller har tänkt på att dela säng med en flygfisk. Men det var precis vad vi gjorde i natt! Eva och jag vaknade samtidigt av att det var något konstigt som spralla omkring ovanpå lakanet!

Yrvaken flyger(!) jag upp och tänder lampan och vad finner jag då? Jo en 2 decimeter lång flygfisk som sprallar omkring på lakanet! Den hade flugit in genom vårt lilla skeppsfönster! När jag får tag på den skiter den och en hemsk fiskstank sprider sig i akterkabinen! Snabbt ut med den genom fönstret och desinficering av durken! På med myggnätet, eller skall vi byta namn till flygfiskenätet(?), för fönstret. I fortsättningen kommer vi ha dessa nät för fönstren på nätterna när vi seglar!

Vi lämnade Galapagos för 30 timmar sedan. Vi har haft bra vind under natten och gjort omkring 10 knop över grund. Vädret är lite halvmolnigt, med 9 m/s från SO och vi gör nu 8 knop. Knappt 2 800 sjömil kvar!

DSC08561

GALAPAGOS – FATU-HIVA, FRANSKA POLYNESIEN – DAG 3

Frånsett flygfisken har allt flutit lugnt och stilla! Vi är ju i Stilla Havet! Tidvis lite lite vind. Vi seglar nu med genua, storsegel, mesan balloner och mesansegel. Får vi den bara lite mer akterlig så åker spinnakern upp också! Himlen har skiftat från blå himmel till delvis molnigt. Kvällarna är lite svala så en tunn väst åker på när solen går ned. I går natt vara det helt molnfritt och väldigt klart. Det gjorde att vi hade den finaste stjärnhimmel jag sett, fram till kl 23:00 då månen gjorde entré! Med appen Starmap 3D+ får man veta vad stjärnorna heter, avståndet till dem och mycket annat. Även i vilken stjärnbild de ingår och vad den heter. Det gör det ännu intressantare att se på denna fantastiska stjärnhimmel! Mer om det senare.

I morse kl 06:00 fick Johnny en fin guldmakrill på 3 kg, så det blir fisk till middag ikväll!

DSC08460

I natt kl 02:45 kom ett stort lastfartyg mot oss! Vi hade i det närmaste kollisionskurs, så Cassandra väckte mig. Jag kallade upp honom (BBC Volga) på VHF’n och han lovade ändra sin kurs, vilket han också gjorde. Det ända fartyg vi sett på 3 dagar och så skall vi ligga på kollisionskurs!

Kollisionskurs

GALAPAGOS – FATU-HIVA, FRANSKA POLYNESIEN – DAG 4

En bra dag! Vi gjorde 211 sjömil, dvs 8,8 knop i snitt! Att nå över 200 sjömil är en härlig känsla! Man har då bra speed i båten, tidvis låg vi på 10 knop. Det nya asymmetriska seglet fick arbeta i 9 timmar. Det stabiliserar gången och ökar farten med drygt 1 knop. Men när mörkret slöt sig och vinden ökade något rullade vi in det. I övrigt hände det inte mycket. Dagen bjöd på blå himmel och vind mellan 10 – 12 m/sek och 2 – 3 meter vågor.

Johnny och Cassandra gjorde en festmåltid av guldmakrillen. Den satt perfekt samtidigt som vi hade en fantastisk solnedgång!

DSC08663

GALAPAGOS – FATU-HIVA, FRANSKA POLYNESIEN – DAG 5

Andra dagen med segling över 200 sjömil! Idag blev det 206 sjömil. Skillnaden mot igår är att vi har mer vind och inte seglat med den asymmetriska spinnakern. Sjön har varit lite ”gropig”. Vi har tidvis mellan 3 – 4 meter sjö i sidan, men vi har hitintills sluppit någon sjö över båten! I går hade vi större delen av dagen helt blå himmel. I dag på morgonen fick vi en kort regnskur, som inte räckte till att duscha av saltet från båten (1,3 mm). Mestadels av seglingen hitintills har varit halvvind och så ser det ut i fortsättningen också. Vi seglar för ”fulla  segel”, dvs genua, stor- och mesansegel. Vinden pendlar mestadels mellan 9 – 13 m/s, frånsett de första dagarna som var mellan 6 – 8 m/s. Prognosen framåt ser likadan ut. Regnskuren blåste fort bort och nu har vi strålande sol från en klarblå himmel. Temperaturen pendlar mellan 30 – 33 grader inne i båten och utanför är det mellan 26 – 27 grader så Cassandra och Johnny föredrar att sova i cockpiten! J

När jag gick på min ”watch” kl 04:00 i morse mötes jag av ett blodbad på babords sida! På en sträcka av drygt 1,5 meter var det blod överallt!!! Det var en rätt stor flygfisk som utkämpat sin döds fight, utan att någon hört den! (På bilden nedan har det mesta blodet hunnit spolas bort). Det är inte ovanligt med flygfisk ombord (som ni vet), utan tvärtom! Varje morgon får man gå och kasta ett tiotal flygfiskar överbord, men i regel är de mindre eller har inte kämpat som denna! 

GALAPAGOS – FATU-HIVA, FRANSKA POLYNESIEN – DAG 6
Idag nådde vi inte 200 sjömil, utan bara 193! Det har varit växlande vindar. Vi kunde ha spinnakern uppe i 4 timmar. Vi fick för första gången en lite större regnskur, så båten hann nästan få saltet bortsköljt. Vi har ett tropiskt lågtryck som håller på att utveckla sig till en tropisk storm precis 15 grader norr om oss, men det påverka oss inte då det rör sig NV. Vi har lite problem med både watermaker och laddning av batteri, så jag är inte helt sysslolös! J

Vi har nu seglat 19 grader österut sedan vi lämnade Galapagos, det gör att vi egentligen skulle flyttat klockan bakåt en timme (för varje 15 grad, frånsett lokal tidsättning), men för enkelhetens skull kör vi Galapagostid tills vi kommer till Fatu-Hiva. Det innebär dock att solen inte går ner förrän kl 19:10 Galapagos tid!

Kl 18:10 hade vi avverkat en tredjedel av sträckan! När vi nått halva sträckan så är det utlovat magnum glass! Tappra försök om att få en glasspinne för  att vi nått en tredjedels sträcka hade ingen framgång. J Vi befinner oss nu drygt 1 000 sjömil från land, men trots det har vi fåglar omkring oss, och det ser inte ut att vara flyttfåglar utan de verkar leva här, märkligt!

GALAPAGOS – FATU-HIVA, FRANSKA POLYNESIEN – DAG 7
Nu är det precis en vecka sedan vi lämnade Santa Cruz. Dagens distans blev 196,5 sjömil. Så retligt! Bara 3,65 sjömil till och vi hade haft en 3:e 200 miles dag!

Dagen som gått har bjudit på växlande vind mellan 7 – 12 m/s och växlande riktning från syd till ostlig vind. Sjön har varit ganska gropig. Jag har gjort en del ändringar på min Mastervolt (batteriladdare), utan framgång. Fortfarande laddar den bara med 10 A. Då vi förbrukar 20 A, innebär det att i princip kan vi segla 5 timmar utan generator, sedan behöver vi köra generatorn i 10 timmar! Helt oacceptabelt! Måste hitta felet, annars får vi införa kraftiga ström besparingar! 

GALAPAGOS – FATU-HIVA, FRANSKA POLYNESIEN – DAG 8
3:e gången på denna crossing vi når 200 sjömil +! Vi nådde också under kvällen halvvägs till Fatu-Hiva, dvs nu har vi mindre än 1 500 sjömil till land!

Halfway

Vi seglar på världens största hav, om vi inte visste det, börjar vi märka det nu! Till ytan är det ofattbara 165 millioner kvm, vilket är en yta som lät rymmer alla jordens landyta! Inte nog med att det är stort, det är djupt också! Vid Challenger Deep är det 11 000 meter djupt. I detta hav finns 20 000 öar bl.a Galapagos, Hawai, kungarikena Fiji och Tonga samt Franska Polynesien.

Vi kommer att segla genom Franska Polynesien som består bl.a av Marquesas (där Fatu-Hiva ingår), Tuamotus, Tahiti, Sällskapsöarna, Coocks Island, troligen Amerikanska Samoa ner till Tonga och troligen Fiji innan vi seglar de 1 000 sjömilen till New Zeeland, där jag tänkt vi skall vara senast mitten av november, då cyklon säsongen börjar i området norr om NZ.

Marquesas består av öar med högland och har inga rev runt sig. Tuamotus består av koral atoller. Lagonerna inne i atollen kan vara förvånansvärt stora, i genomsnitt 32 km x 14 km. Land höjer sig bara ett par meter över vattennivån. Cooks Island är spridd över nästan 900 sjömil. Tonga är inte en ö, som många tror, utan en kedja av öar, där de kändaste grupperna är Vava’u, Neiafu som är administrativt center och Ha’apai. Fiji ligger på andra sidan datumgränsen och täcker en stor yta. Där är två stora öar, Vanau Levau och Viti Levu separerade av en kanal med rev och små öar.

Det kommer alltså att vara verkligen skiftande upplevelser som väntar oss! Följ oss på vår resa på www.amelit.se eller Amelit – Sailing around the world (på Facebook)!

GALAPAGOS – FATU-HIVA, FRANSKA POLYNESIEN – DAG 9

Senaste dygnet har inte hänt så mycket. De sista bananerna på vår bananstock åkte i havet. Vi har under natten haft några korta regnskurar. När jag gick på min vakt i morse hissade jag direkt spinnakern, trots att det fortfarande var mörkt. Vi har inte spinnakern uppe på natten pga risken av eventuella kraftig vindbyar/vindskiftningar. Men för att klara 200 sjömil om dygnet så kan man inte ligga på latsidan! 200 kvm blå/gult segel ser mäktigt ut, det är stort! Ingen kan missa oss, fast här är det bara flygfiskarna som ser oss, eller gör de det(?), då ett 10-tal hamnar på däck varje dygn. Frånsett det fartyget som hade kollisionskurs mot oss har vi inte sett några andra fartyg.

Igår kväll när vi lyssnade på SSB’n (kortvågsradio), hörde vi konversation mellan oroliga seglare en bra bit utanför Los Angels breddgrader. Vi har en orkan, Amanda (årets första), som för närvarande är belägen precis norr om oss på breddgrad 13 N. Vindstyrkan är 55 m/s med upptill 70 m/s i byarna. Men vi befinner oss på 6 grader Syd, det skiljer alltså 1 140 sjömil och orkan är på väg nordväst, så för vår del är det lugnt! Men att vara norr om den kan inte vara roligt. Nu verkade det som de var en bit öster om den tänkta orkanbanan och det skulle ta minst 5 dagar innan den kom till det området och de båtarna skulle rimligen hinna en bra bit därifrån och inte påverkas nämnvärt!

Vi visste om orkanen, då vi fått Distress meddelande på vår Inmarsat-C (liten satelitt mottagre) som kontinuerligt skickar ut väderinformation, varningar (tsunami och orkanvarningar, bojar eller fartyg på drift), samt Mayday och Pan-Pan. Det är skönt att ha! Vi kan också vi en knapptryckning skicka MayDay med all info om Amelit samt position, vilket vi givetvis hoppas aldrig skall behöva göras.

Kl 09:00 (precis 9 dygn sedan vi lämnade Santa Cruz) kunde jag konstatera att vi precis klar vårt 4:e dygn med över 200 sjömil. Det blev 201,3 sjömil! J Tur jag satte upp spinnakern direkt i morse. Den senaste timmen har vi gjort drygt 9 knop i snitt. För att klara 200 sjömil så krävs 8,33 knop i snitt. Ett nytt dygn med jakt på en 200 + har börjat! J

GALAPAGOS – FATU-HIVA, FRANSKA POLYNESIEN – DAG 10

Vi nådde bara 192,8 sjömil, det senaste dygnet. I övrigt en lugn dag med någon enstaka regnby och lite vind på dagen. På natten skvalpigt och lite mer vind. Räknar med att segla sträckan Galapagos – Fatu-Hiva på under 16 dagar om vinden står sig! J

GALAPAGOS – FATU-HIVA, FRANSKA POLYNESIEN – DAG 11

Ett stort napp, men man skall inte fiska när man kör spinnaker. Farten och fisken var för stor och 50 kg’s linan brast. Annars har det varit lugnt, för lugnt! Dagen bjöd ostlig vind på 7 m/s och natten 5 -6  m/s. Det har gjort att vi fått styra en sydligare kurs än vad vi velat och dessutom till lägre hastighet!  Dygnets distans blev bara 176 sjömil.

GALAPAGOS – FATU-HIVA, FRANSKA POLYNESIEN – DAG 12

175 sjömil, 1 sjömil mindre än igår! Vinden har vänt till mer östlig och dessutom minskat till 7-8 m/s och tidvis 5! Var är de underbara passadvindarna!?

Men i gengäld fick vi en vacker natt, där man kunde ligga på soldäcket och beundra stjärnhimmeln! Med hjälp av Ipads app StarMap 3D+ hittade jag bl.a. Kräftan, mitt stjärntecken och Lejonet som ligger precis bredvid! Undrar om min son tänkte på det när han gav mitt fjärde barnbarn namnet Leo!? 🙂

Lion Cancer

GALAPAGOS – FATU-HIVA, FRANSKA POLYNESIEN – DAG 13

Det går stadigt nedåt … alltså sjömil per dygn! Igår nådde vi bara 173 sjömil. Det visade sig finnas många vindgudar (här gäller inte att ”du skola bara ha en”). Men vi bad till dem vi kände, Anemoi, Aiolas,Shu den egyptiska vindguden,  vi tog t.o.m med Boreas (Nordvindens gud) om han skulle kunna ha någon inverkan här nere och tyskarnas vindgud Rasmus. Men det hjälpte inte. Men en gud vi inte bad till uppmärksammade oss och gav oss lycka! Det var fiskeguden som gav mig en fin tonfisk på 10 kilo. Kämpa kunde den och grann var den, när jag fick in den efter ½ timmes kamp. Vi seglade spinnaker och gjorde en 6 – 7 knop så det gällde att ta det så sakta, så linan inte brast. Nu har det införts fiskeförbud på Amelit tillsvidare, som ni säkert förstår av den sista bilden.

DSC08610

DSC08639

Precis i skrivande stund så måste en av vädergudarna ändå lyssnat på oss (undrar vilken). Och vips så har vi 8 – 9 m/s precis akter om tvärs! Underbar segling på ett blått hav, med en blå himmel och nästan inga vågor! Kan det bli bättre?  🙂

GALAPAGOS – FATU-HIVA, FRANSKA POLYNESIEN – DAG 14

Vi offrade nog inte tillräckligt till vind guden. Efter en timme var den tillbaka till 7 – 8 m/s. Glömde säga att tonfisken smakade utmärkt med lime och sesamfrö. I övrigt flöt dagen förbi. Ett kort avbrott strax innan solnedgången – putsning av vantskruvar. Allt saltvattnet tar hårt på dem, men nu är i alla fall ett par som nya! J

Den stora frågan är när vi skall komma fram till Fatu-Hiva och Hanavave Bay eller Virgin Bay som den också kallas. Anledningen till namnet Virgin Bay skall förhoppningsvis framkomma när vi kommit dit och lagt ut foto på viken. Jag planerar att angöra Fatu-Hiva strax efter att solen gått upp om inte vind guden spelar oss ett spratt! Det skulle innebära något under 16 dagar från Isabella! J

GALAPAGOS – FATU-HIVA, FRANSKA POLYNESIEN – DAG 15

Dagens stora händelse var att vi såg ett fiskefartyg! Det behövs inte mycket för att komma på löpsedlarna här! Vind guden som styrde över dagsvindarna var tydligen nöjd med vår tillbedjan så långt! Men på kvällen minskade vinden och det blev ingen 200 +, utan 178 sjömil.

Nu har vi i alla fall mindre än 1 dygn kvar till Fatu-Hiva. Tyvärr kommer vi dit någon gång på sen natten. Vi får se hur det är med vind och sikt. Kanske vi kan sakta närmare oss och kasta ankar i början av viken eller så får vi segla omkring utanför till det ljusnar. Vi får se!

Sveriges mest kända långseglare, Lars Hässler, påpekade på min blogg helt korrekt att Fatu-Hiva inte är en Port-of-Entry, där man kan klarera in. Det är korrekt, men vi har hört många seglar gå in här ändå som första anhalt. Sedan går vi till Hiva-Oa. Inte heller där klarerar man in riktigt, men man anmäler sig hos polisen och får ett papper på det. Sedan har man en månad man kan segla omkring innan man måste vara på Tahiti och göra en riktig inklarering! Men genom att angöra Fatu-Hiva (som vindmässigt ligger bäst till som första angöring) kommer inte den tid vi spenderar här dras från den månad vi har att nå Tahiti. Friskt vågat hälften vunnit! Och jag vet att Lars också tar några genvägar då och då, jurist som han är!

Skulle vi få problem på Fatu-Hiva, med att vi ej anmält oss på Hiva-Oa får vi säga som en hamnkapten på Hemingweay Marina på Kuba sa, när jag frågade honom om vi kunde ankra vid den underbara ön Levita på vår väg till Las Moores (jag visste att man inte fick lova att ankra där). Han brast ut i ett leeende och sa: ”You must have a wiiiiide mind! You know … you could get engine problem!”.

Vi ankrade i morse i Hanavave Bay, Fatu-Hiva kl 10:00 den 2:e June 2014.

Precis när mörkret började så sakta att släppa sitt grep och den första trevande gryningen bärjade anas, så såg vi Fatu-Hiva på 3 sjömils avstånd från oss. Vi hade haft ön länge på radarn, men att få se den kändes stort! Vi var nästan framme!

DSC08670

Att sakta glida in i Hanavave Bay och se de trolska klipporna var mäktigt!

Det tog faktisk nästan en dag innan vi visste vad den lokala tiden var! Tidskillnaden mot Sverige är 11,5 timmar! Visste inte en att det finns halvtimmes tidzoner! Därför är den ovan angivna tiden Galapagos tid!

Att sakta glida in i Hanavave Bay och se de trolska klipporna var mäktigt!

Det tog faktisk nästan en dag innan vi visste vad den lokala tiden var! Tidskillnaden mot Sverige är 11,5 timmar! Visste inte en att det finns halvtimmes tidzoner! Därför är den ovan angivna tiden Galapagos tid!

D80_4296

Seglingen från Galapagos, Isabella tog 15 dagar och 20 timmar.
Som mest hade vi 12 m/s och som lägst 4 m/s.
Vi hade 4 dagar med över 200 sjömil.
Den totala distansen blev 2 944 sjömil, dvs nästan raka spåret! J
Sträckan motsvara Malmö – Cap Verde öarna!!!

WE DID IT!!!