Min dotter Alexandra kommer på besök och vi är nära ett par ruskiga upplevelser, men har tur.

2011-06-29 – 2011-07-13  Bequia – Trinidad

Alexandra och Malin har kommit

Så snart jag lämnat Mikael, styrde vi mot Bequia för att hämta Alexandra och henens väninna . De skulle komma dit med ett lite flygplan från Santa Lucia. De skulle vara här i 14 dagar och följa med ned till Trinidad.

Lite trötta efter flygresan hit till Bequia.

Vi låg fint i Admirality Bay. Då orkansäsongen börjat fanns det inte så många båtar så vi fick en boj rätt nära Devils Table.

Admirality Bay, Port Elisabeth, Bequia

Vi tog en rundtur runt ön. Här är en underbar miljö, lugnt och fridfullt.

Skall vi få någon kockos nöt?
Dramatisk solnedgång
Här blåser det
Fin utsikt
Dags för lunch

Nästkommande dagarna ordnade vi dykning.

048   020

011   006

Därefter segla vi till den privata ön Mysteque. Här har bl.a Micke Jagger och Prinsessan Anne hus.

Hamnkontoret på Mystique
Firefly på Mystique

Som alltid gott på Firefly, Mystique,

SONY DSC SONY DSC

SONY DSC  SONY DSCEfter Mystique segla vi ned till Tobago Cays. På vägen ned fiskade vi och jag fick en barracuda  som fick hoppa i igen.

Jag blev mycket förvånad att det bara låg tre (3) båtar där. Normalt ligger det 70 – 80 båtar men nu var det ju orkansäsong. MEN det skulle visa sig senare att det också berodde på annat!

SONY DSC

Vi ankrade upp i kanalen, där man annars aldrig brukar få plats och vi var helt ensamma!

DSC_9042 DSC_9026

SONY DSC  SONY DSC

På kvällen körde vi in till ön och grillade. Det var bara vi och krabborna som tur var!

Nästa morgon fick vi veta varför det varit så få båtar i Tobago Cays!

DET HADE FÖR TVÅ DAGAR SEDAN VARIT ETT VÄPNAT RÅN, DÄR 3 KILLAR KOM I EN MOTORBÅT OCH BORDADE EN KATAMARAN OCH UNDER VAPENHOT TOG PENGAR OCH SMYCKEN.!

Tur att det inte var vi. Och så hade vi legat i kanalen där ingen båt sett oss, om vi hade blivit utsatt för en bordning!

Vi lämnade Tobago Cays så snart vi fick veta detta och seglade till Salt Whistle Bay istället som bara ligger3 sjömil bort. Där bor min vän “Lördag”, så där känns tryggt. Vi passade också på att hälsa på Roberts och se den berömda svenska flaggan som Prinsessan Victoria och prins Daniel skrivet en hälsning på då de var här och seglade långt innan de var gifta. Salt Whistle Bay är en underbar vik med en av de finaste stränderna i Karibien.

119
Lördag gjorde ett halsband som Alexandra fick som present.
I Salt Whistle Bay ligger det en mysig liten resort med härliga hyddor, där man kan sitta och äta.

Vi lämnade Myreau och Salt Whistle Bay för en att segla den korta sträckan till Clifton och Union Island. Här tog jag med mig flickorna till Junta och Happy Island. Junta tyckte det var roligt att få träffa min ena dotter.

Junta i rasta flätorna.

Efter Union Island seglade vi ner till Grenada och Port Louise. Här hyrde vi en bil och körde runt ön, varvid jag körde upp på trottoaren 2 (två) gånger! Kunde inte förstå det tills jag upptäckte att jag var blind på mer än halva höger ögat! Det skulle visa sig när vi kom till Trindas att det var en näthinnelossning (eye ditachment) jag råkat ut för.

SONY DSC
Alex har fått en kompis.
En stor insjö
Undrar vad hon tänker!
SONY DSC
St George som är Grenadas huvudstad, har en charmig hamn.
St George

När vi kom tillbaka till båten ville Alexandra prova på att ta sig upp till masttoppen.

SONY DSC

Dagen efter seglade vid ned till Trinidad och Chaguaramas. På kvällen  hade Alexandra fått riktigt ont i halsen och feber. Så senare på natten bestämde vi oss för att åka in till sjukhus. 5 minuter efter att vi kom dit kom läkaren gjorde en snabb undersökning och så fick vi ett recept, där vi kunde hämta ut medicin på apoteket som låg i anslutning till sjukhuset. Så mindre än en halvtimme senare kunde vi åka tillbaka med medicin. Det skulle aldrig fungerat i Sverige!

Nästa dag åkte jag in till optiker och fick beskedet att det var näthinnelossning jag råkat ut för och behövde opereras omgående. Ville jag flyga hem eller skulle göra operationen här? Han kände en duktig ögonläkare om jag ville göra operationen i Trinidad. Jag fick tid till senare på eftermiddagen. Innan dess åkte jag tillbaka till båten och hämtade Alexandra och Malin och körde dem till flygplatsen. Det blev lite hastigt, men vi skulle ju ses om någon månad då jag skulle åka hem och närvara vid en släktings bröllop.