La Coruna – Biaona. Många trevliga möte.

2010-08-24, La Coruña

Segling till Vigo

Åter strålande solsken. Jag beslutade att vi skulle gå till Vigo – en sträcka på 105 sjömil. Lämnade La Coruna 14:00
Passerada Chica kl 17:00 Västligare än så kommer vi ej förrän vi närmare oss Lissabon

2010-08-25, Vigo

Delfinbesök

Under natten ökade vinden och vi hade 13 m/s som vi behövde kryssa mot, men det gav bra fart. På morgonen när jag precis avlöst Lena, kom delfinerna! Det var ett 20-tal som underhöll oss i drygt en halv timme. Det är alltid lika fascinerande att se dem göra sina konster. Där var flera små delfinungar på ca 0,5 meter.

093 (3)

Kl 08:30 angjorde vi Vigo Marina. Det visade sig att vara en marina med pontoner som förde ett hiskligt oväsen när de rörde på sig. Efter diverse samtal – slutligen med hamnkapten – fick vi ta hans brors plats som låg väl skyddade och därmed rörde sig inte pontonerna och vi fick sinnesfrid! Jag hade fått en adress till Evinrudes verkstad, men när jag kom fram visade det sig att det fanns ingen verkstad på den adressen. Efter mycket letande gav jag upp och cyklade tillbaka till marinan. Margit, som troligen var engelska, letade kvickt rätt på Evinrude verkstaden. Det visade sig vara en helt annan firma som tagit över. Hon beskrev problemet på dem på spanska och de lovade att komma nästa morgon. På kvällen åt vi Red Tunna på marinans restaurang, som hade en utmärkt service och den bästa tonfisk jag någonsin ätit! Marinan kan jag ej rekommendera, men restaurangen får 5 stjärnor för utmärkt service och mycket god mat.

2010-08-26, Vigo

Utombordaren fixas

DSC01054På morgonen kom en kille från båtverkstaden. Han kunde ingen engelska så det blev teckenspråk. När han skulle skruva av tändstiften så försökte jag förklara att de var ok, enligt föregående verkstad, men han stod på sig. Mycket riktigt det var tändstiften! Så 120 Euro fattiggare kunde jag konstatera att detta borde jag själv kunnat fix! Men det var ju skönt att det inte var något allvarligare, men varför hade det kommit en tändloppa på stiftet – motorn hade ju bara gått några timmar! Kan det bero på dålig bensin – måste skaffa ett filter så jag kan filtrar bensinen när jag tankar.

2010-08-27, Vigo/Baiona

Möte med svenskar

Seglade på eftermiddagen till Baiano (Bayona). När jag närmade såg jag på AIS’en att Katy C låg där. Mattis uppmärksammede också att jag kom och kallade upp på VHF’en. Det visade sig att det fanns ett par svenskar till, Krister och Annika i Euphoria. På kvällen gick vi alla och åt på en liten restaurang och sedan blev det några drinkar på Amelit och tid för att utbytta seglingsupplevelser.

Baiona (Bayona) har en lång historia. Redan på 900-talet började man bygga det fort som idag är en mycket välbevarat fort, känns ibland nästan som man byggt den i gamal still i nutid. I fortet ligger idag ett mycket fint hotell och Monte Real Club de Yates, som är en mycket fin seglingsklubb med en fin restaurang och strålande utsikt över viken. Runt fortet löper en 3 km lång mur. 1493 landsteg Columbus här efter att ha upptäckt Amerika, så givetvis ligger här en kopia av Columbus fartyg Pinta.

2010-08-28, Baiona

Provtur med seaboben och möte med en Amel 54

094 (3)Innan frukost tog Lena och jag jollen in och gick runt fortet Clio de Mte Real på deras fantastiska mur. Muren är 3 km lång och man har en hänförande utsikt över havet, staden och viken, med många båtar för ankar. På eftermiddagen kändes det riktigt som sommaren(!) äntligen hade kommit.

100

Jag satte seaboben i sjön och så blev det en runda bort om Katy C och Europhore. Mattias provade också seaboben och när jag kom tillbaka var det Lenas tur. Framåt kvällen närmade sig en Amel 54. Vem kunde det vara? Det visade sig vara Caduceus, med Martin och Elisabeth från England. Jag hade träffat dem i La Rochelle tidigare.

Amelit_Caduceus

De skall också segla Jorden Runt och ungefär samma tidsperspektiv som jag, så vi kommer säkert att ses på många ställen jorden runt! De hade fått problem med bogpropellern, liknade det jag haft, när de lämnade marinan. På kvällen blev det middag på Monte Real Club de Yates. En underbart stilla kväll och varm – för första gången sedan vi lämnade Sverige behövde jag inte ha långärmad tröja på kvällen. Visserligen hade det varit kvällar då jag haft kortärmad tröja på bekostnad att jag då frusit. Men nu kunde man njuta i fulla drag. Efter middagen blev det en rundvandring i staden och jag förundrades över alla människorna på gatorna kl 24 på natten. Allt från 1-år till 80 fanns representerade.

2010-08-29, Baiona

Ryggskott

Vaknade med ryggskott!:) Hade väl varit lite för mycket lyftande och exercis igår med seaboben etc. Strax efter åt hördes det ett par kanonskott från fortet följt av fantastiska smällare. I Baiona-viken liger 3 – 4 byar och de har samtliga festivaler nu. En del av festivalen är att smälla mer än grannbyn. Så ett tu tre hur man en by sätta igång med smällare och då talar vi om hundratalet kraftiga smällare. En stund senare svara den andra byn med motsvarande fyrverkeri och lite till – det gäller nämligen att vara bättre än grannbyn! Jag hade läst att det skulle bli en föreställning med Tango och Fada, så vi svenskar och Martin och Elisbeth tog jollarna in till Baiona. Först tog vi en rundvandring på murarna runt Clio de Mte Real.

127

124

Efter denna rundvandring behövde vi vätskeförstärkning innan vi gick och tittade på fado och tango. Efter detta var det åter dags med vätskeförstärkning, Elisabeth som är läkare hade koll på läget! Vid 1-tiden på natten kunde vi konstatera att vätskenivån var under kontroll och det var dags att i den varma sommarnatten ta jollarna tillbaka till våra båtar för att få lite välförtjänt sömn. Ja, livet som “yåttis” är hårt!!! (yachties – definition: “yachting enthusiast: somebody who owns a yacht or enjoys sailing, cruising, or racing in yachts”). Jag beslutade att vi stannar här åtminstone 1 dag till.