Helgoland – Amsterdam. Bordade av “pirater”

Cuxhaven, 2010-06-22

Segling till Helgoland – Hoorn, Holland

För att anpassa oss till strömmarna och kunna lägga till i dagsljus hade jag bestämt avsegling till kl 18:00. Vi passade på att fylla dieseltanken, då diesel är billig här på Helgoland. Det var svag vind till att börja med, så det blev motorgång över ett nästan spegelblankt Nordsjön. Vi körde 4 timmars pass, då vi inte skulle angöra Hoorn, förrän nästa kväll.

Strax efter midnatt kom den sydliga vinden och vi fick en fin segling på över 10 knop över grund, på ett vatten med mycket små dyningar. Månen tittade fram också och han var nästan full! Innan vi rundade Holland, låg det första oljeplattformen.

När vi rundat Hollands hörn låg jag som bäst och sov, då jag plötsligt väcktes av Lena. Pirater håller på att borda oss!!! Nja hon sa nog inte riktigt så, men det lätt så för mig som var yrvaken.   De hade kommit i en snabbgående ribb båt och bad hövligt om de fick komma ombord (undrar vad de sagt om jag sa nej), men fann ej att det var läge för det.

Borrad av pirater utanför Hollands kust.

Så snart hade vi två stadiga tyska myndighetspersoner ombord, en tullare och en från immigrationsverket! Och så kom frågorna, kunde de få se skeppspappren, kunde de få se på passen, kunde de få se på mitt kustskeppareintyg …. Och så kom frågan … var kommer ni ifrån? … från Sverige … ja, men senaste hamn … Helgoland … Har ni köpt sprit där? … Nja … några flaskor … hur många … vet ej … kanske ett 20-tal … det låter som för mycket … ja men jag skall segla jorden runt! Efter en del diskussion kom vi fram till att jag måste förtulla det, men kanske kunna få tillbaka tullavgiften när jag seglar ut från Holland. Ok, det lät rimligt. Var skall ni slussa in i Holland? Den Helder … Ok, då kommer en tullare där att se hur detta skall hanteras. Ok, vi skildes som vänner och jag fick tom ta ett foto när de lämnade båten.

De tyckte vi hade fär mycket tullfri sprit, så de ville vi skulle gå in till Den Helder och deklarera in det ...

Vi fortsatte seglingen och de fortsatte med att borda segelbåtar. Kl 10:40 seglade vi in vid Den Helder. Här fick vi drygt 3 knops medström. Vi slussade in i Stevinslizen och kom in i Ijsselmer och Amelit seglade för första gången i söttvatten och i en insjö! Någon som ville checka vårt spritförråd visade sig inte. Och skall jag vara ärlig så fråga vi inte efter dem!

216

214

Drygt två timmar senare var det dags för nästa sluss, Spuisluis. Här blev vi välkomnade av en skonare som hade egen mässingsorkester.

224 (1)

223 (1)

Nu kom vi in på Marker Meer. Här finns i princip inga vågor, och det blåste l208ite, så det blev motorgång. Det kan låta som en lugn och behaglig segling även om djupet höll mig alert. Här kom också en fartvidunder som kunde utnyttja det släta vattnet!

Det var tidvis bara 1 dm djupt under kölen och aldrig mer än 4 dm. Men allt förlöpte bra och vi angjorde Hoorns hamn kl 20:20. Ett smalt hamninlopp på ca 7 meter möte oss och när vi väl kommit in öppnades sig en liten oas.

Inloppet till Horn

Hoorn

Det var en liten, gammal hamn, med mycket charmiga gamla holländska hus. Hamnen var i det närmaste full men vi hade tur och fick en plats utanför en förfallen flodbåt. Jag bestämde med en gång att här får vi stanna två nätter.225 (1)

Hoorn. 2010-06-23.

Kanalsegling med jollen och ost dans.

På förmiddagen blev det en promenad i Horn, som visade sig mycket större än vad hamnen antydde. På torget höll de precis på att förberedda invigning av en ostmässa. Den hade traditioner sedan lång tillbaka. Invigning gjordes genom att ett 40-tal personer klätt ut sig i tidsenliga kläder. På torget hade de pallat upp ost i massor. Borgmästaren kom och höll ett högtidligt tal och nu kunde de bära alla ostarna bort till häst och vagn och sedan köra iväg ostarna. Varje ost vägde 20 kg och de tog 8 ostar på varje bår, så det blev en del att släppa på.

Ostfest_II Ostfest_I

När vi sett det beslöt jag att det var dags för kanalsegling med jollen. Det blev en spännande färd där höjden på visa broar var precis så att ratten på La Petit Amelit kom under och jag och Lena fick ligga på durken. Att det lyckas ta ut de stora båtarna genom de öppningsbara broarna och sedan ut genom hamninloppet, var en gåta för mig. Det kan inte var många, om några centimeter tillgodo. Att VM i fotboll pågick, gick inte att ta miste på och att Holland var med i slutspelet framgick med all tydlighet.

VM_fotboll

Hoorn 2010-06-25

Segling Hoorn – Amsterdam

Det blev tidig avgång, då jag hört att Sixhaven i Amsterdam börjar fyllas kl 11:00 på förmiddagen, så kl 07:00 lämnade vi Hoorn för en kort segling till Amsterdam.

Kl 10:45 kom vi fram till Sixhaven och hamninloppet som knappast var mycket breddar än 6 meter och dessutom en böj i slutet på det kort hamninloppet. Ånyo hade vi tur och fick en första klassens parkettplats där vi kunde hålla uppsikt över vad som hände i hamnen och visst var det mycket att se på, då det var mycket trångt och krävde en hel del av kaptenerna som seglade in, och i en del fel krävdes för mycket.

Sixhaven_III

Sixhaven_II

På eftermiddagen blev det besök i Amsterdam. Eftersom vi låg precis mitt emot Amsterdams järnvägsstation, var det bara att ta den avgiftsfria färjan över kanalen och så var man mitt i centrum. Där blev det besök på bl.a Anne Franks museum.