Segling till Spanien och tillbaka till La Rochelle och mitt första besök av delfiner.

2009-06-08 – 2009-06-17

Vi visste om att skulle komma oväder i Bisquya, så måndag, tisdag, och onsdag blev väntedagar. Vi kände att vi blev mer och mer otåliga. Visst är La Rochelle fint, men vi ville ut och segla…..

Äntligen kom torsdagen (11/06), dock med ovädersmoln hängande över oss. Men vi kastade loss. Av molnen blev det ingenting utan det blev en molnfri himmel med strålande sol. Vår första anhalt var Port de Médoc. Redan på vägen dit fick vi följe av delfiner!

Definer_4

Defin

Inseglingen var lång, 15 nm. Vi hade ringt upp hamnkaptenen för att få oss en plats tilldelad. Marinan var relativt ny och platsen var bra.  Den lilla byn hette Le Vendon-sur-Mer, så vi gick en runda. Centrum av byn bestod av kyrka, bageri, slaktare, apotek och en pub som hade en tobaksaffär!

Badhus_port_Medoc

Här ser man de lustiga små bryggorna. De fiskar från dem. Anledningen att de har så höga pålar är tidvattnet. Kan vara upptill 7 meter här!

Anledningen att vi segla söderöver berodde på att vi ännu inte fått motorn till dinghyn. Jag hade beställt den i mitten på februari och blivit lovad att den skulle levereras i slutet på april! Det är en alldeles ny modell av Evinrude 30 hp. De har väl fått något problem. Men vi är lovade den första maskinen som levereras till Europa. Vet inte om det är bra eller dåligt!

Gick och la oss tidigt för att vi bestämt att vi skulle  segla till Bilbao i Spanien. Ett ben på 150 distans. Vi startade 08:00. Vinden var perfekt och vår ”vän” gennakern gjorde att vi höll bra fart. Nör vi närmade oss Arcachon såg vi de stora sanddynorna som är 150 meter höga och 3-4 kilometer långa.

Archachon
Arcachon på avstånd. Sanddynen är 150 meter häg och drygt 3 km lång.

Vi  seglade SSV. Så skönt när vi lämnade landkonturerna och bara såg på öppet hav. Efter segelbyte och framåt eftermiddagen fick vi ”fripassagerare” . Det var tre duvor som blev attackerade av måsar. De valde att söka räddning med att landa på AMELIT.

Duva  Fripassagererare_på_promenad

Nyfiken_fripassagerare

På kvällen fick vi en fin solnedgång.

Sunset_before_La_Rochelle

Vi seglade ned till Hendaye, som har en liten marina. Den ligger i en flodmynning. Floden utgör gränsen mellan Frankrike och Spanien. Vi låg på den franska sida. Dagen därpå fortsatte vi mot Bilboa för att gå på Guggenheim museet.

Guggenheim museet

Det var en fantastisk upplevelse, kan rekommenderas. Efter två dagar där satte vi åter kurs mot La Rochelle i förhoppning att utombordaren skulle ha kommit! Vädret var lugnt, så än så länge har inte Biscaya levt upp till sitt dåliga rykte och vi hoppas att även i fortsättningen slippa det!