Panama – Galapagos – 880 Nm

2014-04-14, Playita Marina,. Panama

Äntligen ….

Så var vi då äntligen färdiga att ge oss av! Allt provianterat! Att göra listan på båten är fixad! Att det sen skulle jäklas lite när vi precis skulle kasta loss och jag gjorde de sista checken, ja det förvånade inte! Det var åny bogpropellern som inte ville. Fast vi haft en firma som testat och fixat motorn. Men ned ville den inte! (Bogpropellern är höj och sänkbar). Ok, det gjorde inte så mycket, vi kommer inte att behöva den på ett bra tag och jag har en motor i reserv. Men visst är det retligt när man precis fått gjort vid den och jag har testat den varje dag de sista 5 dagarna!

Vädret var strålande som det mestadels har varit här i Panama City. Det var lite lite vind, så järngenuan fick hjälpa till. Det verkade bara vara vi som idag lämnade Panama City för Galapagos och Marquesas. Ombord har vi Eva’s dotter Cassandra och hennes pojkvän Johnny. Båda arbetar på megayachter sedan över 9 år. De kommer att vara med oss på vår crossing.

Vårt första delmål är Las Perlas, en samling öar drygt 30 Nm syd om Panama City. Vi beslutade för att omgående börja fiska för att försöka få något till middag. Det tog inte mer än 40 minuter förrän vi hade vår första Black Fin Tuna.  Strax därefter såg vi vår första val här i Stilla Havet. Den var drygt tvåhundra meter bort, men vi kunde höra hur den blåste ut! Strax därefter såg vi en manta hoppa och så var det dags för den andra tonfisken! Strax därefter hade vi ett tjugotal delfiner på besök! Vilken inledning på vår Stilla Havs segling!!!

kl 18:00 ankrade vi utanför  Isla Contadora. Ingen speciell ankarplats, lite rulligt och ingen bra plats att gå in med dinghyn.
Cassandra fixade till en underbara Cevitchi på tonfisken och vi kunde sitta i sittbrunnen och njuta av att nu var vi på väg!

Skärmavbild 2015-04-28 kl. 12.54.38

2014-04-15, Isla Contadora, Las Perlas, Panama.

Vi möter en krokodil!

Vi hissade ankaret kl 10:00 Dagens seglats skulle vara rekord kort, enbart 16 Nm till Pearl Island! På vägen dit fick vi både besök av två mantor och delfiner. Det var en fin skyddad vik. När vi ankrat upp tänkte Cassandra och Johnny att simma in medan vi skulle paddla in. Vi hade paddlat halvvägs in då vi förstod att något var fel. Cassandra och Johnny var på väg upp på Amelit igen. Vi vände och paddlade tillbaka. De berättade då att det varit några små djur i vattnet som bet dem. Vi bestämde då oss för att ta dinghyn in istället. När vi kommer halvvägs in så möter vi en 5 – 6 meter lång krokodil! Vi trodde inte våra ögon först och innan jag fått fram kameran hade den dykt. När vi kom in till stranden, mötes vi av en fransman. Han hade flytt hit och var nog någon form av arbetsledare. Ön var privatägd och man höll på att bygga en marina och resort med 400 rum. Om ett par månader skulle marinan invigas och man skulle ha en stor tonfisk tävling med närmare 100 båtar! Han förklarade att detta var det finaste vattnet för stor Tonfisk och Blue Marlin. Man hade fångat en Blue Marlin på 500 kg!!! Strax efter kom en 80 foots motorbåt och ankrade upp, det var en av familjerna som äger ön. Vi tog en fin promenad på stranden men fick skynda oss tillbaka! Vi hade ankrat på drygt 1 meter djup men nu höll La Petit Amelit att ligga på stranden och då hon väger 300 kg vill man inte behöva släppa henne på en strand! Tidvattnet här är upptill 6-7 meter mellan låg och hög vatten. Tillbaka på båten blev det nyfångad tonfisk. Nu väntar sängen.  Imorgon seglar vi till Galapagos drygt 840 Nm SV!!!

DSC_0086

2014-04-16, Pearl Island, Las Perlas, Panama kl 24:00
N 6:47.122 W 79:52.863, 112 Nm, ack. 166 Nm, 7.5 knop i snitt


Las Perlas – Galapagos – Dag 1

När vi vaknade trodde man inte att vi låg för ankar i en relativt öppen vik.  Knappt en krusning på vattnet i den vik vi ankrat i. Klarblå himmel och 30 grader och vi kan se att det är lite vind utanför viken! Vilken underbar dag att börja vår crossing! Vi hissar ankaret kl 09:00. När vi kommer ur viken får vi 4 – 5 m/s rakt i aktern och beslutar därför att starta järmgenuan och hoppas på bättre vind. Jag vill ge en Blue Marlin en chans, så en stor bläckfisk på nästan en foot åker i! Nu eller aldrig!? Kl 10:40 passerar vi Isla Joses SÖ udde. Här finns ett par småöar med speciellt utseende. Nu kommer det nog att dröja 6 dagar innan vi ser land igen!

DSC07877

SPEC O

Plötsligt tjuter det till … linan på det ena spöet fullständigt vrålar! Jag skyndar mig att stoppa motorn och lägga i baken för att snabbt få stopp på båten. Den här fisken drar man inte med sig i 7 knop, det står helt klart! Trots att jag fått stopp på båten fortsätter fiskerullen att vråla! Johnny försöker bromsa den lite, men pang … där gick linan! Den skall klara minst 40 kg, men detta vara något mycket större … men vad får vi aldrig veta!

Vi har redan från starten haft medström och den har nu ökat till över 2 knop. Även vinden ökar och framåt kvällen har vi över 10 m/s och 2 knop medström. Tidvis gör vi över 10,5 knop över grund. Natten är underbar med klarblå himmel och fullmåne. Det märks att det blivit lite kyligare och för första gången på över ett år behöver jag ta på mig en tunn väst på en nattsegling.

2012-04-17, Stilla Havet kl 24:00 N 6:57.516 W 79:46.181,
175 Nm, ack. 341 Nm 7,3 knop i snitt

Dag 2 – Småstrul …

Det är konstigt att det alltid skall vara något på en båt som fallerar. Först bogproppelen, när vi kom till Pearl Island, upptäckte jag att watermakern inte ville hålla trycket och därmed inte producera vatten! Trots byte av filter, försöka att rengöra sjövattenslang till watermakerrn och rengöring av sjövattenfilter vill den inte. Men nu står det helt klart att det har med sjövatten intaget … där är något lite stopp. Så länge jag ej kör generator eller motor, går watermakiern bra, men så fort jag startar någon av dessa tappar den trycket! Imorgon får vi demontera sjövattenslangen och se om vi kan rensa den!

Vi hade glädjen att få hissa mitt nya Code 0 segel på 200 kvm. Det gick bra … i en timme … sedan lossnade schaklet till ProFurlern och vi hade ett segel som verkligen flög fritt. Som tur var blåste det inte så mycket och till slut fick vi in det och kunde sätta på ett nytt schackel. Samtidigt dog vinden ut och järngenuan fick ansvara för vår framdrift! Temperaturen ligger fortfarande mellan som lägst 27 grader och 30 grader på dagen.

DSC07856

Bilden är från när vi provhissa det, då vi inte hann ta en bild förrän vi måste ta ner det igen! 🙂

2012-04-18, Stilla Havet, kl 24:00 N 04:48.035 W 81:48.636,
121 Nm, ack. 462 Nm, 5 knop i snitt

Dag 3 – En dag mindre till Galapagos

Jag kunde segla större delen av min nattvakt mellan kl 01:00 – 04.00. Natten var stjärnklar och jag fick chans att testa min app Skywalker på min Ipad. Rätt fantastiskt. Bara rikta Ipaden mot himlen. Så visas horisonten klart och man ser stjärnorna med namn på Ipaden. Det gör det mycket lät att namnbestämma en stjärna och gör stjärnhimmelen ännu intressantare. Jag kunde konstatera att den stämmer exakt då månen gick upp. Jag lyckades att hitta bland annat Saturnus och Mars. Återkommer om mer rapport i ämnet.

Vi kör 3 timmars vakter mellan kl 19:00 – 07:00. Under dagen variera vi vakterna. Vi har fortfarande kvar problemet med watermakern. Det måste vara att sjövattenslangen till watermakern delvis är täppt och när man startar motorn eller generatorn så tar de så mycket vatten att det inte räcker till watermakern. Att ta loss slangen och rensa den skulle kunna innebära att kyl, och frys, som då måste vara avstängda kan bli för värma och därmed skulle matorvarorna kuna ta skada. Vi gör därför så att vi laddar batterierna och sedan kör watermakern någon timme på 24 volt och så får vi ett par hundra liter vatten.

Vi har inte fått någon fisk idag och vi har inte sett något annat på eller i sjön. Vädret har blivit lite molnigare tidvis och temperaturen har gåt ned någon grad. Vinden variera på dagen mellan 3 – 5 m/s och det blir en långsam men komfertabel segling, där vågorna knappt är skönbara, så än så länge gör verkligen Stilla Havet namn för sig!

2014-04-19, Stilla Havet, kl 24:00 N 02:09.778 W 85:04.207  ,
137 Nm, ack 599,2 Nm 5,1 knop i snitt.

Dag 4 – “Fin” segling

När jag gick på vakten kl 01:00 hade vinden ökat till 5,5 m/s och jag fick en fin gång på Amelit och gjorde omkring 7 knop på ett mycket stilla hav! Skywalkern åkte upp, men det var bara några stjärnor som syntes på den delvis molniga himmel,  bl.a Neptun, Pegasus och Pluto.

När jag testade watermakern och startade generatorn visade det sig att det fungerade, utan att vi gjort något! Bara tacka och buga! Nu behövde vi inte snåla med vattnet och kunde ta en dusch när vi kände för det. Men med motorn ville den ej, men nu har vi 900 liter vatten igen! Hela dagen fram tills det mörknade hade vi en fin seglats på 6 – 7 knop i 5 m/s vind med minimala vågor. Riktig “smörsegling” eller “frusegling” :). Sists dagarna har vi efter haft 1 – 2 knops nedström, men nu har vi fått 1 knops motström.

Undrar om det är Humbolt strömmen som gör sig påmind. Den tillsammans med Cromwell strömmen, som för kallt näringsrikt vatten från Antarktis, skapar de ett varierande klimat på Galapagos beroende på plats och tid. På SV delen av Isabela kan vattentemperaturen gå ned till 13 – 17 grader trots att det ligger precis vid ekvatorn, medan NV Galapagos har mellan 18 – 25 grader. Det är en av anledningarna att vi kan se pingviner på Galapags. Vi har tur att det inte är ett El Niño (“the little boy”) år, ej heller ett La Niña (“the little girl) år, utan ett normalår. Under 1982-83 som var ett mycket markant  El Niño år, vilket medförde att det regnade 6 gånger mer än normalt på Galapagos och skapade en katastrof för djurlivet där. Både pingviner, albatrosser och Blue Footed Boobies  drabbades hårt och 70% av iguanerna svalt ihjäl. För oss seglare innebär ett El Niño år kraftiga vindar, stormar och mycket regn, medan ett La Niña år innebär lite vind och svårighet att ta sig över till Marquesas om man inte har ett rejält bränsleförråd. Så, som i så mycket annat, så är lagom bäst, och det ser ut som det är ett sådant år i år! 🙂

Kaj

 

Temperaturen har idag sjunkit till omkring 28 grader på dagen och 24 grader på natten. När det mörknade minskade vinden och järngenuan fick delvis stötta. Vi fick också besök av 5 fåglar varav två utförde en balansakt på spinnakerbommen.

2014-0 4-20, Stilla Havet, kl 24:00, N 0:56.105   W 86:37.903,
131 Nm, ack. 730 Nm,  5.4 knop i snitt.


Dag 5 – Vi har nått passadvindarna!

När jag gick på min nattvakt, hade vinden ökat till 8 m/s, och jag kunde rulla ut seglen. Till motsats till de andra nätterna var denna natt ganska mulen och det fanns en del mörka moln omkring oss. När jag skulle gå av min vakt såg jag på radarn att vi hade några squal framför oss och beslöt att stanna uppe för att se om de medförde några kraftiga vindar. Men när vi nådde dem hade de nästan lösts upp och det blev bara några droppar och ingen ökad vind. Det hade inte skadat att få ett kraftigt regn som sköljde bort saltet och en del sot som fanns kvar på master och stag från vår vistelse i Playita Marina.

Framåt förmiddagen fick vi tillbaka den blå himmel vi blivit vana vid, men också en stadig fin SSV vind på omkring 7 – 8 m/s. Det är förmodligen passadvindarna vi nu nått. Vi ligger ju nu bara drygt 1 grad norr om ekvatorn!

Vinden avtog något och gick ned till 5 m/s. Av någon anledning inledde detta en intensiv tvättning av både kropp och kläder, Båda fick konsekvenser. Efter att vi tvättat tyckte Eva att det luktade konstigt. Jag tog väl inte det på allvar till att början med, men snart var jag tvungen att ge med mig. Det luktade konstigt. Lyfte på motor luckan och där var förklaringen. Vi hade vatten 1 decimeter upp i motorrummet, precis in nödlarmet. På Amel båtar finns bara ett insläp av saltvatten och allt gråvatten har bara ett utsläpp. Vatten, från duschar, tvättmaskiner, tvättfat går ned i en speciell bilige där det pumpas utifrån. Nu visade det sig att hår täppt till bilige pumpen och därmed hade inte vattnet från tvättmaskinen pumpats ut. Rätt snabbt åtgärdat. Cassandra och Johnny tog en saltvattendusch på badplattformen då de upptäckte att en lina med en plastflaska släpades efter båten. Johnny dök ned och skar bort tampen som fastnat runt roder och propeller. Som tur var hade vi inte kört med motorn så att den snurrat in sig riktigt. På linan såg vi en av modell större krokar. Undrar var den kom ifrån.

DSC07956

DSC07959

Med allt detta pågick hade vi 4 blåfotade boobies som kivade om att sitta och balansera på vår spinnaker bom och en tamp till denna. Detta var en balansakt i den högre skolan. … Så vem säger att det inte händer något, när man långseglar!? 🙂

Bluebird

2014-04-21, Stilla Havet, kl 24:00, S 0:09,082  W 88:42,730 ,
131 Nm, ack. 861,2Nm, 5,5 knopp i snitt

Dag 6 – Fripassagerare

Det är nu andra dagen vi haft ett para av blåfotade fåglar som fripassagerare, sedan igår De försvinner ett par timmar, förmodligen för att fånga lite fisk, sedan kommer de tillbaka och sitter längst ut på spinnakerbommen. Vi seglade ju för 3 dagar sedan lite spinnaker och spinnacker bommen fick sitta uppe om vi mot förmodan skulle få lite halvvind eller medvind. Men det lär det inte bli, men nu får den sitta uppe som utmärkt plats för fåglarna. De trivs där och de är jättesötta och roliga att se på och de skitar inte ned på båten där de sitter. De bråkar ibland. Hanen tycker ibland att hon flaxar på honom och då blir han mäkta förnärmad och börjar skrika:). Ibland slutar det med att hon flyger iväg, men är snart tillbaka. Ofta sitter de där större delen av eftermiddagen och hela natten. Sedan ser vi dom inte på 4 – 5 timmar, men sedan är de tillbaka igen. Stilla havet fortsätter att göra själ för namnet!

Blubird2

bluebird3

 

Kl 19:23 korsar vi Ekvatorn och Neptun dyker upp. Han kräver oss på offergåvor och låter oss smaka på hans häxbryggd. Alla lyckas svälja den även om Eva lyckas komma undan med en mycket liten slurk, men Neptun blir glad åt champagnen och låter oss korsa ekvatorn och segla in i den södra hemisfären!

korsar_ekvatorn

DSC07973

 

2014-04-22, Stilla Havet, kl 17:00, N 0:44,914 W 90:18,599,
73,4 Nm, ack 936,4 Nm,  6,5 knopp i snitt,  6,0 knop i snitt totalt.

Dag 7 – Vi anländer till Santa Cruz

Natten blev alldeles stilla. När jag gick på vakten 01:00 var havet alldeles spegelblankt! Verkligen ofattbart! Jag har aldrig varit med om att havet är spegelblankt i Atlanten, men vi är ju i Stilla Havet! 🙂 Det kändes riktigt trolskt att glida fram på ett spegelblankt hav över 500 sjömil från närmaste land och soluppgången blir fantastisk.

Soluppgang

Kl 17:00 lokal tid segla vi in i Admirality Bay och Santa Cruz! Det låg ett 30 tal båtar i viken. Ett par stora segelbåtar (över 100 foot)!

Galapagos är ett sådant ställe där du måste ha en agent för att klarera in. Vår utmärkta agent i Panama, Roy Bravo, som fixat vår Panama Kanal segling samt fixat ett antal paket igenom tullen, alltid med ett leende, hade rekommenderat oss Johnny Romero. Men han hade varit ganska kort i sina svar och inte förrän nu 2 dagar innan vi anlände till Galapagos, fick vi veta att vi bara skulle få ett visa för en ö! Vi hade velat ha en Autograf till San Cristobal, Santa Cruz och Isabela. Sedan när han som hastigast kom förbi båten, meddelade han att han skulle komma tillbaka om en halv timme, blev vi lite sura! Efter drygt 45 minuter senare kommer Irene Pumayugra, pamayugra_1963@hotmail.com , (0593) 0994-666585 förbi och frågar om vi behöver en agent! Ja säger vi och upptäcker senare att det var ett lyckokast! Starx efter kommer Johnny, med en hel båt full av myndighetspersoner, närmare bestämt 10! Vi hade kanske varit lite orättvisa mot honom. Att skrapa ihop 10 myndighetpersoner kan ta sin tid och 45 minuter måste varit rekordsnabbt! Hur som helst så gjorde nog Johnny och Irene någon deal utan att vi märkte det och hela inklarering gick rätt smidigt, trots att det visade sig att Panama inte gett mig ett korrekt Zarpa, trots att jag upprepade gånger frågade efter det!

DSC08001

DSC07992

Nu var vi i alla fall i Galapagos! Men mer om det ett i nästa resebrev.

Det hade tagit oss 7 dagar och 2 timmar att ta oss hit, varav en hel del motortimmar! 🙂

DSC07993

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *