Första “egna” seglingsveckan!

2009-05-30 – 2009-06-11, La Rochelle, Frankrike

På lördagen (30/05) med perfekt vind och strålande sol inleddes vår segling. Fortfarande lite märkligt att vi inte kan få bestämma när vi vill avsegla – det är nämligen tidvatten som styr. Precis utanför hamninloppet är det bara 0,5 meter djupt vid lågvatten och Amelit sticker 2,3 m. Så vi fick vänta att kastade loss till kl 10:00 när det var på väg till flod. Fortsätt läsa Första “egna” seglingsveckan!

Hemsegling I. La Rochelle – Dunkerque 800 sjömil

2009-06-26 – 2009-07-07

Nu är vi på väg hem

Fredagen var vår sista kväll i La Rochelle. Vi cyklade in till stan. Vi hade reserverat bord och maten som serverades var verkligen av yttersta kvalitet. Då ska vi inte prata om deras viner.

Lördagen var den stora avresedagen. Nu betydde det verkligen något att kasta loss! Fortsätt läsa Hemsegling I. La Rochelle – Dunkerque 800 sjömil

Hemsegling II. Dunkerque – Malmö, 550 sjömil.

2009-07-08 – 2009-07-17

Vi lämnade Dunkerque på eftermiddagen och hade då en svag S vind på omkring 8 m/s, så jag hissade gennakern. Framåt kvällen vred vinden något mot SSO. Men vi hade fortsatt en fin segling. Vi låg lite utanför farleden så det var inte så mycket trafik. En ny morgon grydde och vi kunde konstatera att natten förflutit lugnt. Fortsätt läsa Hemsegling II. Dunkerque – Malmö, 550 sjömil.

Segling Marstrand – Käringön med Alexandra

2009-08-30, söndag

Alexandra anländer

Alexandra kom med tåg/buss från Göteborg till Koön strax innan lunch. Vi tog färjan över till Marstrand där Amelit låg och väntade. Då jag ville visa henne lite av Bohusläns underbara skärgård, kastade vi loss strax efteråt, med kurs mot Käringön. Det blåste ca 12 m/s V, Fortsätt läsa Segling Marstrand – Käringön med Alexandra

Amel-båtägare möte, skadad bogpropeller och ny crew, samt segling till Oslo.

Amel-båtägare möte

Bengt & Louise samt Jonas & Ann-Sofie på "Amel möte"
Bengt & Louise samt Jonas & Ann-Sofie på “Amel möte”

Början av våren ägnades åt förberedelser och en del segling till Helsingborg. Jag hade också ett ”Amel-båtägare” möte. Det var Bengt och Louise samt Jonas och Ann-Sofie som kom på besök. Fortsätt läsa Amel-båtägare möte, skadad bogpropeller och ny crew, samt segling till Oslo.

Hjälper världens största barka att lägga till, dansar på borden under Kiler Woche och köper taxfree på Helgoland.

Klintholm, 2010-06-14.

Klintholm – Kiel

Kl 09:40 lämnade vi Klintholmen, efter att bunkrat lite diesel. Det blev motgång till att börja med. Havet låg som en spegel, och nog kändes det som vi hade fått lite varmare. När vi rundade Rödby Fortsätt läsa Hjälper världens största barka att lägga till, dansar på borden under Kiler Woche och köper taxfree på Helgoland.

Amsterdam – Rotterdam, Der Staande Mast Route

2010-06-13, Amsterdam

Nattsegling på Hollands kanaler till Rotterdam – ”Staande Mast Route”

 Man kan segla på kanalerna från Amsterdam till Rotterdam utan att ta ned masten. Man måste dock lämna Amsterdam på natten och segla i konvoj, då de första 11 broarna närmast Amsterdam bara öppnas för denna konvoj Fortsätt läsa Amsterdam – Rotterdam, Der Staande Mast Route

Segling över Engelska Kanalen

2010-06-30, Rotterdam

Jag hade bestämt mig för att gå kl 07:00 för att få strömmen med mig vid utseglingen från Rotterdam. På vägen till mynningen, var man tvungen att skifta VHF-kanal 4 ggr, så intensiv är VHF-kommunikationen, att man måste dela upp den på olika kanaler beroende på vilken zon man är. När jag kom till mynningen kom också dimman! Inte precis vad man önskar när man skall korsa den trafikerade farleden ut/in från Rotterdam. Fortsätt läsa Segling över Engelska Kanalen

Eastbourne – La Rochelle och motorstopp

2010-07-02, Eastbourne, Sovereign,

Eastbourne – Isle of Wight

007Kl 07:30 lämnade vi Soverign. Anledning att jag lämnade så tidigt, är att jag vill gå ut vid högvatten, då kanalen ut från hamnen kan vara lite grund pga ”uppsandning”. Vi rundar Beachy Head, som är en vacker vit kalkstensklippa. Efter rundningen kom en kustpatrullbåt Fortsätt läsa Eastbourne – La Rochelle och motorstopp

Cudillero – La Corona

2010-08-17 Cudillero

Underhållsdag

image002Dagen ägnades åt att laga Parasailorn, som fått en reva på 2 cm. Viktigt att åtgärda detta så snart det upptäcks, annars kan det snabbt sprida sig och bli en reva som delar seglet. Lagningen är enkel, man klistrar på en speciell ”tejp” gjord just för att laga spinnakrar som har ett mycket tunt tyg. Samtidigt vädrades spinnakern för att undvika mögel. Fortsätt läsa Cudillero – La Corona

La Coruna – Biaona. Många trevliga möte.

2010-08-24, La Coruña

Segling till Vigo

Åter strålande solsken. Jag beslutade att vi skulle gå till Vigo – en sträcka på 105 sjömil. Lämnade La Coruna 14:00
Passerada Chica kl 17:00 Västligare än så kommer vi ej förrän vi närmare oss Lissabon

2010-08-25, Vigo

Delfinbesök

Under natten ökade vinden och vi hade 13 m/s som vi behövde kryssa mot, men det gav bra fart. På morgonen när jag precis avlöst Lena, kom delfinerna! Fortsätt läsa La Coruna – Biaona. Många trevliga möte.

Algarve kusten. Lyxiga bostadsområden står tomma! Vi håller på att utsättas för ett raketanfall!!!

2010-09-27, Culutra

Segling till Puerto Sherry, 88 sjömil

Jag hade fått napp med ankaret! En hel fiskebur! :)
Jag hade fått napp med ankaret! En hel fiskebur! 🙂

Vi lättade ankar vid 9-tiden, för att segla till Cadiz, drygt 60 sjömil österut. När jag tog upp ankaret, visade det sig att jag fått napp! I ankaret hängde en hummertina, Fortsätt läsa Algarve kusten. Lyxiga bostadsområden står tomma! Vi håller på att utsättas för ett raketanfall!!!

Seglar till Agadir och rockfestival.

2010-10-13, Rabat, Marocko

Lämnar Rabat – lugn utsegling

KL 05:00 kom Anders in och väckte mig. Jag hade lyckats att försova mig! Snabbt i kläderna och kasta los för att gå bort till pontonen där vi skulle checka ut, men där var redan två båtar, varav den ena var en katamaran. När jag försökte lägga till utanför fick jag besked av polisen att det fick jag inte. Det var bara att vänta ute i floden. Tusan också(!), kl 06:00 var det högvatten och jag ville ha så mycket vatten under kölen som man kunde få, Fortsätt läsa Seglar till Agadir och rockfestival.

Besöker Marrakesh, Zaroa och rider kamel med beduiner

2010-10-18, Agadir

Bilresa till Marrakesh

Strax efter lunch kom bilen jag hyrt. Jag, Lena, Anders, och Lena & Mattias på Katy C skulle iväg till Marrakesh, för att därifrån åka med på en bergstur i Anti-Atlas bergen för att sedan rida kamel ut i öknen och övernatta i ett beduinläger. Det visade sig att vara en alldeles ny motorväg till Marrakesh, som måste vara öppnad alldeles nyligen. Det visade sig att den var så ny, så de två bensinstationerna som var inplanerade på den drygt 30 mil långa vägen, inte var färdiga. Fortsätt läsa Besöker Marrakesh, Zaroa och rider kamel med beduiner

Snabb segling Agadir – Las Palmas. 340 sjömil – 40 timmar.

2010-10-22, Agadir

Proviantering

DSC01327Vi tog bilen till en supermarket. Anders och Mattias kände sig inte bra i magen, så det blev först ett besök på apoteket, sedan blev det storhandling. Vi blev mycket förvånad över att hitta både öl, vin och sprit i affären. Ölen var dyrare än i Sverige medan viskyn billiggare. Däremot var champagne extremt dyrt. 150 % Fortsätt läsa Snabb segling Agadir – Las Palmas. 340 sjömil – 40 timmar.

Korsar Atlanten 2010-11-21 – 2010-12-11

2010-11-21, Las Palmas 

Dag 1 – Starten av ARC 2010

Så var äntligen den stora dagen “K” som i Karibien kommen! Det är idag starten på ARC 2010 över atlanten går! Det är precis 25 år sedan den första starten gick, sedan dess har 80 svenska båtar seglat över. Vi är alltså en ganska liten skara, inte minst med tanke på att norrmännen är representerade med 35 båtar – bara i år! Totalt är vi närmare 250 båtar som startar.

Efter att legat i Las Palmas Marina i 3 veckor så längtade jag ut på havet! Fortsätt läsa Korsar Atlanten 2010-11-21 – 2010-12-11

Byter besättning och yngsta dottern på besök

2011-01-28 Le Marin, Martinique

Byte av besättning

Lena lämnade Amelit efter drygt 7 månaders segling. Visst kändes det vemodigt. Vi hade upplevt mycket och kämpat bra tillsammans. Vi var båda överens om att det fungerat mycket bra. När vi försökte komma på om vi bråkat någon gång under dessa sju månader kunde vi inte komma på en ända gång! Det berodde nog mycket på Fortsätt läsa Byter besättning och yngsta dottern på besök

Martinique – Trinidad med gäster

2011-02-07, Le Marin, Martinique

Iordningställande av Amelit och besättningsbyte

Karolina och Linn hade åkt hem, så nu var det dags att fixa med båten så att den var i ordning tills Gunnar & Ann och Gert & Barbro kom den 15 februari. Terry skulle åka hem den 9 februari och jag hade fått klart med en nya gast, Barbara från Illinois, som skulle komma den 11 februari.

Jag hade följande som skulle åtgärdas på båten: Fortsätt läsa Martinique – Trinidad med gäster

Trinidad – Martinique med mina bästa vänner.

2011-03-12, CrewsInn

Thomas och Kerstin kommer!

Så var det dagen då Thomas och Kerstin, mina bästa barndomsvänner, skulle komma. Jag hade beställt transport till flygplatsen av Jessi James. De kom lite tidigare än jag beräknat så de hann ta en öl innan vi kom och hämtade dem. Nu är det ju så att Kaj’s schema är fullspäckade och ger inte utrymme för någon vila, vilket Kerstin och Thomas snabbt blev varse! De hade kommit till Martinique kvällen innan, men vaknat redan kl 02:00 Fortsätt läsa Trinidad – Martinique med mina bästa vänner.

Martinique – Tobago Cays – Martinique

2011-03-29, Le Marin. Martinique

Båtlyft med oväntad lång vistelse på land

Det var dags för lite större underhåll på Amelit. Följande skulle göras:

  1. Storsegel skulle repareras. En söm hade gått upp. Jag hade lagat den temporärt tidigare med segeltejp, men mu skulle den lagas riktigt.
  2. Handtag för septiktank skulle sättas dit. En av Amels få svagheter skulle rättas till. Öppning/stängning av septiktank hade skett med en kran bakom ett skott. Det var både svårt och omständigt. Nu skulle jag få ett handtag som gjorde det mycket enkelt.
  3. Duschen på akterdäck hade av någon anledning slutat att fungera. Nu skulle det fixas.
  4. Ekolod givaren skulle bytas ut. Sedan jag fick Amelit hade det trasslat med echolod funktionen i Furuno. Den skall visa en bottenbild, samt ev fiskar (längd och djup) och vattentemperaturen. Se bild bredvid hur det skall se ut! Från början visades felaktig vattentemperatur (alltid 10,33 grader – varför kaptenen en lång tid vägrade att bada). När den fixades till försvann bottenåtergivningsbilden. För att göra detta jobb behövdes Amelit lyftas upp på land.

Fortsätt läsa Martinique – Tobago Cays – Martinique

Martinique – Antigua och min äldsta dotter på besök

2011-04-12, Le Marin Marina, Martinique

Uppdatering websida och felsökning radar

 Jag hade legat 2 månader efter  i uppdatering av websidan, men idag hade jag äntligen fått allt skrivet. Men sedan skulle sidan uppdateras! Det tog större delen av dagen, trots att jag satt på ett internetkaffe med relativt god överföringskapacitet. Pochon höll under tiden på att felsöka radarn. Fortsätt läsa Martinique – Antigua och min äldsta dotter på besök

Non Such Bay, seglar till landet där ingen kan äga mark, fregatt koloni och besöker fd svensk koloni.

2011-04-18, English Habour, Antigua

Biltur till Antiguas huvudstad St John

Idag körde vi upp till St John och gick en liten runda bland alla juveleraraffären (här går 13 på dussinet). St John är tullfri och det kommer många kryssningsfartyg från Florida hit. Det märks, här finnes ett 10-tal kvarter med duty-free affärer, mest juvelerare affärer, sedan exklusiva klockaffärer följt av exklusiva märkesafförer. Vi köpte simfötter och lite snorkel utrustning Fortsätt läsa Non Such Bay, seglar till landet där ingen kan äga mark, fregatt koloni och besöker fd svensk koloni.

St Martin, BVI, tar mig illegalt in på US Territory och blir nästan rånade

2011-04-23, Gustavia, St Barts
Segling St Barts – St Martin, 24 sjömil
Vi hade fått en stor motorbåt på 50 – 60 meter, bredvid oss, kvällen innan. Vi hade tänkt att segla till St Maartin och motorbåten hade också tänkt att lämna, så jag beslöt att avvakta deras avgång. Det skulle visa sig att det skulle ta lite längre tid än jag tänkt, då de hade problem med ett av ankarna de lagt ut, men tillslut kom Fortsätt läsa St Martin, BVI, tar mig illegalt in på US Territory och blir nästan rånade

Till Tortola för att komma lagligt in i US VI, badar i naturlig jacuzzi på JvD och sedan till PR

2011-04-29, Yacht Haven Grande, Charlotte Amalie, St Thomas 

Färja till Tortola och tillbaka igen – allt för att komma lagligt in på amerikanskt territorium

Jag hade få ett temporärt visa i St Croix, men om jag lämnade amerikanskt territorium så kunde jag inte återvända. Däremot om jag tog färjan över till ett icke amerikanskt land och sedan kom tillbaka till amerikanskt territorium, så var allt ok. Det var därför jag tog färjan över till Tortola. Biljetten 55 dollar och utreseavgift från Tortola på 5 dollar och lägg därtill en resetid på totalt 2,5 timmar. Helt ofattbart att ett modernt land kan ha så idiotiska regler för seglar. Fortsätt läsa Till Tortola för att komma lagligt in i US VI, badar i naturlig jacuzzi på JvD och sedan till PR

Väntar på att få radar fixad. Bobbi åker hem till sin åldrande far,

2011-05-06, Puerto Del Ray, Puerto Rico

Väntar på att få Furonos Radar fixad.

Alexandra och Sofia har åkte hem i onsdags. Tänkt så fort tiden går men det var mycket roligt att ha dem här i nästan 3 veckor.

Nu gällde det att få radarn fixad samt en del andra småjusteringar.  Det blev också lite proviantering. Jag hade börjat vänja mig vid hur man kör bil här nere. Fortsätt läsa Väntar på att få radar fixad. Bobbi åker hem till sin åldrande far,

Väntan på att få radarn fixad. Motorväg översvämmad. Ner i en av världens största grotta, paddlar i biodynamisk vik och seglar till St Martin.

2011-05-17, Puerto del Ray

Regn och åter regn och vänta på Furuno för att fixa radarn

Ja veckan formligen flöt iväg. Det regnade och regnade och regnade! Man skulle kunna tro att man var mitt i regnsäsongen, men så var inte fallet. Den inträffar under september till november. Fortsätt läsa Väntan på att få radarn fixad. Motorväg översvämmad. Ner i en av världens största grotta, paddlar i biodynamisk vik och seglar till St Martin.

St Martin – Martinique med info om svensk kolonin St Barths och minnen från när jag blev av med en splitterny katamaran!

2011-06-06, Sint Maarten

En tur med bil runt St Martin

Vi klarade oss från ovädret som man ett tag trodde skulle bli en orkan, men som tur var blev det ej så. Några timmar på natten blåste det lite men vi låg väl skyddade

Vi kör en tur kring ön. Måste erkänna att ingen av oss tänkte på att det var Sveriges nationaldag, så det blev inget svensk firande. Istället avnjöt vi en god middag i den franska delen av St Martin, närmare bestämt Grand Case, som är en mycket idyllisk by. Fortsätt läsa St Martin – Martinique med info om svensk kolonin St Barths och minnen från när jag blev av med en splitterny katamaran!

Min dotter Alexandra kommer på besök och vi är nära ett par ruskiga upplevelser, men har tur.

2011-06-29 – 2011-07-13  Bequia – Trinidad

Alexandra och Malin har kommit

Så snart jag lämnat Mikael, styrde vi mot Bequia för att hämta Alexandra och henens väninna . De skulle komma dit med ett lite flygplan från Santa Lucia. De skulle vara här i 14 dagar och följa med ned till Trinidad. Fortsätt läsa Min dotter Alexandra kommer på besök och vi är nära ett par ruskiga upplevelser, men har tur.

Äntligen dags för segling. Resume om höstens äventyr.

CrewsInn, Chaguaramas, Trinidad
31 januari 2012

Tillbaka blick: Ögon operation mm

Den 16 juli 2011 lade jag till i CrewsInn, en kombinerad resort och marina. Då trodde jag väl aldrig att det skulle dröja 6,5 månader innan jag segla på allvar igen, frånsett några korta segelturer i början på december – bl.a. till en förre detta spetälske ö
– mer om detta kommer i ett separat resebrev 28! Men livet är oförutsägbart och det hände en del som gjorde att det skulle dröja längre än beräknat innan vi kunde börja segla igen efter orkansäsongen. Fortsätt läsa Äntligen dags för segling. Resume om höstens äventyr.

Segling uppför Rio Manamo och besöker Warao-indianer och river ned en el ledning med masten

Avsegling från Chagauramas till Venezuela och Rio Manamo  och Warao indianernas rike!

Bakgrund om Rio Manamo

Rio Manamo är en biflod till Rio Oronoco. Rio Oronoco är världens 8:e största flod och är 2 140 km lång och tar upp 8% av Venezuelas yta. 2 000 bifloder bidrar till detta flodsystem. Oronaco har ett av världens största flod delta. Warao indianerna(=båtfolket) har levt här sedan urminnes tider. Idag beräknas det finnas 15 000 Warao indianer i Oronacoas flodsystem. De fiskar morocotos och ”moriche” palmen är livets träd för Warao indianerna. De extraherar ett socker från palmen som kallas ”yuruma”. Det tar också tjocka larver, vilket de äter friterat, kokat eller rått. Av palmen gör de också ett vin som kallas ”guarapo” och en drink de kallar ”mojobo”. Kanoterna de använder idag är fortfarande en stam de urholkat. Men några har också skaffat sig en lite moderna båt med glasfiberskrov och alla Warao indian familjer har fått en 70 Hk Yamaha som presidenten skänkt dem, i ett försök att köpa deras röster. Oronaco upptäcktes redan av Columbus på hans tredje resa. Trots det är det få seglare som ger sig upp i floden. Skulle tro att det varit 15 – 20 segelbåtar uppe i floden det senaste året. Vi såg inte en ända segelbåt på vår resa upp och ned för floden.. Fortsätt läsa Segling uppför Rio Manamo och besöker Warao-indianer och river ned en el ledning med masten

Kuba

2012-06-23 Ocean Water Marina, Dominikanska Republiken.

Segling till Bahia de Vita, Kuba – 320 sjömil.

Vi hade akterlig vind, omkring 8 m/s. Min önskan var 15 m/s men det var bara att acceptera och stöta med motorn emellanåt. Efter drygt en timme fick jag napp. Det måste varit en riktigt stor fisk … 500 meter lina bara switchade ut och så pang! … så var linan av! Fortsätt läsa Kuba

Kuba – Mexiko – Isla de Providencia

2012-07-18, Las Moores, Kuba

Las Moores, Kuba – Isla Mujares, Mexiko, 130 sjömil

kl 15:00 deklarerade vi ut från Kuba. Utdeklaringsavgiften var högst måttliga 20 CUC, dvs 20 USD. Jag ville komma fram på förmiddagen, därav den valda avspeglings tiden. Åskan som vi haft kvällen innan hade lugnat ned sig, men det fanns en del mörka moln kvar så det var bäst att se upp. När mörkret kom började vi med våra tre timmars vakter. Eva och jag tog 18 – 21 och Amy och Ingrid tog 12 – 24 osv.  Vi hade lite sidoström på ungefär 1,5 knop, men vinden låg på mellan 12 – 16 knop, så det var fin segling. Fortsätt läsa Kuba – Mexiko – Isla de Providencia

Isla Providencia och segling till San Blas i åskväder

2012-08-02, Isla Providencia, Colombia

Inklarering

Precis som i Mexiko måste man ha en agent när mans skall klarera in.
Det gick smidigt och vi fick lite rabatt. Det var ju så att vi var mitt i orkansäsongen, den börjar den 1 juni. Och vi hade en tropisk storm över Atlanten som kunde ta svängen hit. Därför var vi lite osäkra på hur länge vi skulle stanna här. Tull och Immigration kom och de var mycket vänliga och det var faktiskt lite mindre pappersarbete här. Kanske bara 15 ex … Fortsätt läsa Isla Providencia och segling till San Blas i åskväder

Panama – Galapagos – 880 Nm

2014-04-14, Playita Marina,. Panama

Äntligen ….

Så var vi då äntligen färdiga att ge oss av! Allt provianterat! Att göra listan på båten är fixad! Att det sen skulle jäklas lite när vi precis skulle kasta loss och jag gjorde de sista checken, ja det förvånade inte! Det var åny bogpropellern som inte ville. Fast vi haft en firma som testat och fixat motorn. Men ned ville den inte! Fortsätt läsa Panama – Galapagos – 880 Nm

Galapagos del II

2014-05-10 Puerto Ayroa, San Cruz, Galapagos, Ecuador.

Några seglare vi mött här på Galapagos.

Vi har nu varit här i snart 3 veckor. Vårt visa går ut på tisdag, men vi har fått det förlängt. Vi räknar med att segla på torsdag nästa vecka. Innan dess skall vi fylla diesel, proviantera, få ett paket med en ny färskvatten pump. Eva och jag åker också över till San Cristobal i dag. Vi åker med en liten motorbåt, då vi inte får lov att segla med vår egen båt mellan öarna, inte en flytta oss till någon annan vik här på ön. Vi kommer att bo på Sant Cristobal två nätter, det sägs att det skall vara mycket djurliv där och allt är mer ”Galapagos” där, vi får se! Vi får också se om den tanker, som gick på grund precis vid inloppet till San Cristobal i förrgår, kommit loss. Fortsätt läsa Galapagos del II

Historien om Felix von Luckner, kapten på Seeadler och en av de sista gentlemans piraterna!

Se videon om när jag och Hio dyker vid vraket Seeadler på Maupihaa!

Innan dess bör du dock läst den fantastiska historien om Kapten Luckner och hans piratdåd under första världskriget samt hans äventyrliga livi!!!

VERKLIGHETEN ÖVERTRÄFFAR ÄVENTYRSROMANERNA!

Camile på Maupitti berättade lite för mig om vraket Seeadler som sjönk utanför Maupihaa 1917. Historien lät fantastisk, så jag beslöt mig för att ta reda på mer och försöka dyka/snorkla där när vi kom dit.
Nu hade den dagen kommit då jag och Hio RAIOHO skulle till vraket och snorkla, men först skall jag få prova på att drifta ut genom passet. Vi tog hans lilla båt till utloppet och hoppa i. Sedan åkte vi med 3 – 4 knops fart ut genom passet tillsammans med båten (video kommer). Därefter simmade vi med hans båt efter oss bort till vraket. Här är några bilder från det, samt ett dåligt foto på valen som kom och hälsade på!!! Fortsätt läsa Historien om Felix von Luckner, kapten på Seeadler och en av de sista gentlemans piraterna!

Translate »