Höstsegling och drivkraft problem med tilläggning utan motor

Under oktober blev det en del seglingar omkring i Öresund, i huvudsak  korta turer över till Danmark eller upp till Helsingborg.


NyhavnLördagen den 10 oktober seglade jag med mina vänner, Kerstin och Thomas, över till Köpenhamn. På vägen till Köpenhamn gjorde vi ett kort strandhugg på Flakfort. Vi var den ända båten där. Tyvärr hade de stängt för säsongen, så det blev ingen lunch på Flakforts Restaurang. Vi hade tur när vi kom till Köpenhamn och hittade en plats i Nyhavn, direkt i centrum av Köpenhamn. Vi kunde sitta ute och äta lunch i Nyhavn på en av de mysiga uteserveringarna. Det gick inte att missa att det var VM-kval i fotboll. Sverige skulle spela mot Danmark på kvällen och i hela staden kunde vi se svenska och danskar som festade fredligt med varandra. Tyvärr blev det förlust för Sverige, men det var kanske lugnast så. På kvällen åt vi en underbar middag på Krogs Fiskeresturant, en av Köpenhamns finaste fiskrestauranger.

Amelit framför Copenhagen Admiral i Nyhavn, Köpenhamn
Amelit framför Copenhagen Admiral i Nyhavn, Köpenhamn

Jag har också seglat med mina vänner Gert och Gunnar till Helsingborg. Seglingen började med regn och kuling, så när vi anlände till Helsingborg vid 21-tiden pustade Gert ut. Det blev middag på Oz, där min son Daniel anslöt sig. Nästa dag då vi seglade tillbaka till Malmö, var det till att början med stiltje, så vi fick gå för motor till Ven. Solen strålade och vi njöt. Efter ett kort uppehåll, där vi upptäckte att alla lunchställen var stängda för säsongen, seglade vi vidare till Malmö. Då fick vi en fin slör med 10 – 12 m/s. Ja så kan segling vara – minst sagt omväxlande!

Torsdagen den 29 oktober var det strålande solsken och 5-6 m/s O. Jag bestämde mig för att segla själv till Helsingborg. Det blev en fantastisk segling ända till strax norr om Ven … då avtog vinden och då jag ville hinna fram i tid, startade jag motorn för att komma fram till Helsingborg innan kl 16:30. Efter 5 minuter så märkte jag att det inte var någon drivkraft i motorn! Upp med motorluckan och ner i maskinrummet. En snabb koll, men jag kunde inte hitta något fel. Telefonsamtal till Amel i La Rochelle som bad att få återkomma efter min felbeskrivning. 5 minuter senare ringde de och meddelade att allt pekade på att dampern (en slags koppling mellan motor och propelleraxel) hade troligen gått sönder. De hade haft ett par liknade fel tidigare och Volvo Penta hade gjort en konstruktionsförändring. Det fanns ingen lösning eller work-a-round just nu. Det var bara att vända om och segla mot Malmö och hoppas på att vinden skulle stå sig! Strax efter Barsebäck avtog vinden och blåste bara 1-2 m/s. Men sakta men säkert närmade jag och Amelit oss Malmö! Jag kontaktade Malmö Hamn och jag fick tillåtelse att lägga till i den inre hamnbassängen. Det var inte läge att försöka segla in i Dockan Marina och lägga till på min vanliga plats. Klockan var nu 20:30 när jag var utanför Malmö hamn och då ökade vinden till 4 -5 m/s NO. Nu var det bara att hoppas att den perfekta vinden skulle stå sig. När jag seglade in i hamnen, läade husen, men jag kunde med 1,5 knops fart sakta glida och göra en perfekt tillägning. Det tog dock över 100 meter innan jag från 1 knop kunde få stopp på henne, så jag var ganska nöjd att ha en hel kaj för mig själv (kan det bero på att jag heter Kaj? 🙂 )

DSC00370Lennart på Limab Service kom ner och konstaterade att det var dampern (efter att fått lyft motorn och mer eller mindre plocka den isär). Motorn väger 400 kilo så det var ju inte något man lyfter själv, men återigen upptäckte jag vilken fantastisk båt Amel är och vad deras personal kan. Då jag pratade med Amel och Boris där, fick jag exakta instruktioner hur jag enkelt kunde lyfta motorn med Mesan fallet.

Nu väntar jag bara på en ny dampern, sedan kommer Lennart att fixa så att vi återigen kan använda motorn och därmed fortsätta våra höstseglingar.

Gammal felaktig dampert
Gammal felaktig dampert
DSC00372
Ny dampert

 

 

 

 

 

Det känns riktigt bra att veta att jag kan lägga till själv utan motor, låt dock vara att det var under ideala förhållanden.