Florida – Bahamas

Resume Fort Lauderdale

Under vår 3,5 månader långa vistelse i Florida har jag hunnit med att besöka Orlando. Sedan kom Eva och vi har då hunnit med Saratoga där jag hämtade min DJI S800 multikopter (fick också en endags utbildning som multikopter förare).


Sedan har vi varit i Palm Beach med sina fina palmer men framförallt finna häckar! 🙂


Miami, Miami Bach sedan Everglade, där vi såg alligatorer och krokodiler.


26 broar ledde till Key West , ett layback liv , underbara restauranger och och nedcabbad fartblindhet.


I Fort Lauderdale har vi flugit multikopter över kanalerna ….


… över El Galeon, en replik av ett spanskt skepp från 1600-talet


… och över Bahia Mar som var vår hemmahamn i 3,5 månader.


Besökt Cape Caneveral …

(fast i ärlighetens namn var jag inte uttagen som astronaut ….
även om det hade varit roligt att få göra ett snabbt varv runt jorden …
som försmak på vår resterande Jorden Runt segling)

Tagit oss fram på kanalerna med

…. dinghy …

… kanot …

… stor MegaYacht (100 foot)

… och liten motorbåt

Efter 3,5 månader i Fort Lauderdale var det hög tid att lämna denna trevliga stad om vi skulle komma runt Jorden! 🙂

Under denna tid har en hel del fixats på båten:
– Omklädd stol i cockpit
– Ny charger/inverter. Laddaren klarar upptill 120 Amp och inverteren ger upptill 5 kwh.
– Ny vattenpump, högtryck, och då givetvis nytt duschhuvud med multimassage
– Ny styrinrättning på jolle
– Ny sits i jolle
– Automat start av el.verk justerat.
– Segel översedda och reparerade.
– Några repor på skrovet målade
– Båten polerats
– Nytt bord i sittbrunnen
– Service på Volvo motor och el.verk

Ny version av navigationsprogrammet MaxSea samt en del mindre förbättringar.

Av de som gjort jobb på båten vill jag speciellt nämna Petrus som har Fine Line Electric Marine. Han är bra på allt båt elektriskt, men kan även annat (som klättra upp i masten :). Skall kanske också tillägga att han är svensk. Scott McNair som kan det där med canvas. Och så skall jag ej glömma Ben på Blue Water Chairs , som gjorde ett perfekt litet bord till sittbrunnen, som passa min gamla ställning.

Vi skulle egentligen lämnat Florida för en månad sedan, men dagen innan vi skulle kasta loss, strejkade bogpropellern när jag testade den. Även om det mesta för båtar finns här i Fort Lauderdale, så hade man inte motorn som hissade upp och ned bogpropellern, så det blev till att beställa från Amel. När den kommit och jag hade monterat den visade sig att nu ville inte navigationsutrustningen! Jag ringde då Unlimited Marine Service, Inc då de skulle vara expert på Furuno. Jag hade haft High. seas Technologies tidigare för att titta på FLIR kamera, men det hade inte blivit gjort mycket, frånsett att de skickat den 2 ggr till Californien (den ena gången med snigelpost, trots att jag begärt “Overnight shipment”. Trots detta fungerade inte FLIR kameran! Så de skulle definitivt inte få röra vid navigationsutrustningen igen!

Eric från Unlimited Marine Service kom tillsammans  med medhjälpare. Snabbt konstatera de att det var Blackboxen det var fel på. Som tur var hade de precis installerat en alldeles ny Blackbox på en 120 foots segelbåt. De skulle kunna låna den och montera in den imorgon, dvs lördag och sedan få en ny på måndagen som de skulle kunna montera in på 120 fortfaren, super för oss  då det skulle komma dåligt väder så kom vi inte i väg på måndag skulle vi bli kvar ytterligare minst en vecka. Golfströmmen passerar precis här emellan Florida och Bahamas och strömmen är på 2,5 – 3,5 knop. Blåser det nordlig vind så kan det innebär det mycket besvärliga förhållande. På lördag eftermiddag var den nya Blacboxen på plats! Allt verkade fungera! Dags att provianter färskvaror. Vi hade redan firat avskedsmiddag med Evas dotter Cassandra och övriga vänner. Maja svensk tjej, som jobbat inom Yachting ett bra tag lämnade häromdagen marinan för att segla till Australien med en segelbåt henens kille köpt för ett par veckor sedan. Cassandra skull om några dagar gå till New York med den 150 fotare som hon jobbar på som First Mate. Så det kändes helt rätt att kasta loss. Dessutom var det snart juni och orkansäsongen börjar och varar till 1 december.

Jag har seglat i Karibien både juni och juli, men man måste vara extra försiktig och checka väderprognoser ett par gånger om dagen, så att man vid en befarade orkan kan se till att man har tid att segla ur de områden man förväntar sig satt orkanen skall dra fram. Ofta rör sig orkanerna med en fart på 8 – 12 knots och vi kan göra omkring 8 knop, så med lite framförhållande har vi goda möjligheter att segla ur området annars får man söka sig till något av de få platser som betraktas som orkansäkra. Tex Liperon i Dominikanska Republiken är ett sådant. Det är en väl skyddad vik. Dessutom har den ett extra skydd inform av höga bergmassiv som omsluter viken och gör att hitintills har alla orkaner böjt av innan.

Som seglare vet man allt ståhej det kan vara vid in- oc utklarerande. Så fort man kommer till ett nytt land skall man klarera in. I regel innebär det att man skall träffa customs och immigration och ibland hälsovårdsmyndighet och ibland polis. Alla vill i regel ha sina egna formulär ifyllda, vilket innebär att man ofta får fylla i samma uppgifter upptill 4 gånger om båten, om sig själv och besättning, samt lite annan information som tex har man vapen, har man narkotika, har man mer än 10 000 USD i kontanter etc. Ofta kan dessa myndigheter dessutom ligga på olika platser. Och i enstaka fall (här i Karibien) vill customs och hälsovårdsmyndigheter genomsöka båten.  Så denna process kan vara tidsödande och många gånger får man fylla i samma information igen när man skall deklarera ut, frånsett att man nu anger utresedatum.

Man skulle därför tro att in och utklarerande skulle vara en stor process här i USA, med hänsyn till att man måste ha Visa för att komma in och att narkotikahandeln är ett stort bekymmer, liksom den illegala invandringen. Döm om min förvåning att när jag deklarerade in var de inte var intresserad av båtspapper. Det var bara en customs kille som tittade på våra pass. Hitta Visa stämpeln och så kom en rutin fråga – Last port of Call … Mitt svar Havanna fick den hittills vänliga tullarens min att mörkna … What did you do there?  – Engine problem ljög jag. Hans min ljusnade och så stämpla han passen. Inga papper att fylla i, inga konstiga frågor. Kunde det vara så enkelt att klarera in? Ja tydligen och ännu mer förvånad blev jag när jag frågade, Where should we be clearing out? – You just leave! Jag trodde han missförstått något i min fråga så jag frågade igen. Men samma svar, det var bara att segla iväg! Inga papper att fylla och ingen kontroll på att man lämna landet! Ja USA är i många fall ett underligt land!

Så måndagen den 27 maj kl 08:30 fyllde vi diseltanken och 09:30 fick vi broöppning av 17th Street bron. Vi var på väg till Bahamas, närmare bestämt Bimini – 52 sjömil bort!

När vi seglade ut genom kanalen blev det rätt stökig sjö. Det var tidvattenet och katamaranen till Bahamas som ställde till det. När vi väl kom ut en bit blev det mer jämn vågor på omkring 2 – 2,5 meter och en norrgående ström på omkring 2,5 knop och en ONO vind på 10 -13 m/s som gjorde att vi kunde hålla upp mot Bimini. När vi närmade oss Bimini ökade det till 15 m/s, men vi hade kommit i sjölä av Bimini, så vågorna ökade ej.

Inseglingen till Bimini är en krokig small ränna som ej är utmärkt (mer än på sjökortet). Precis när jag går in i rännan försvinner sjökortet från skärmen! Inte precis det man vill hända just då, men snabbt upp med Ipaden och så hade vi elektroniska sjökort igen och vi kunde lägga till ordentligt vid ändan på en brygga. Vi var i Bahamas!

27 -30 maj –   5 juni 2013

Big Game Club, Bimini, Bahamas.

DSC01985
Bimini var en liten by, inte speciellt charmig. 2 500 invånare på de båda öarna. Här fanns en del nyproducerade villor, i exakt samma stil. Troligen några amerikanare som blivit lurade köpa ett “exotiskt” sommarhus i Bahamas. Vi låg i Big Gamez Club, som var en kombinerad marina och resort. När ägaren Michael Weber fick veta att vi kom från Sverige, sken han upp och berättade att hans far varit chefs kock på Kungliga slottet och serverat många middagar för Gustav VI Adolf, prins Bertil och vår nuvarande kung. Michael Weber har besökt både Göteborg och Stockholm och tycker Sverige är ett fint land. Vi hyrde en golfbil och på mindre än en timme hade vi sett hela ön. Pga väderförhållanden stannade vi här i tre dagar. För att få rätt på navigationsutrustningen hade vi kontakt med både Eric och Furuno. Det slutade med att Eric lovade att komma till Nassau när vi kom dit, för att se närmare på problemet.
DSC01987_small

Tordagen den 31 maj, 2013.
Big Game Club, Bimini, Bahamas.

Segling Bimini – strax NV om Sandy Cay´- 75 sjömil

Vid 8 tiden kastade vi loss och strävade ut genomkanalen guidad av Ipad Mini. Det gick bra och snart var vi ute på flera hundra meters djup. Men efter en timme svängde vi in över ett stort flak. Här var djupet mellan 2,1 och 2,8 meter djupt och havets färg var den ljuvaste turkosa man kan tänka sig! Timme efter timme och samma ljuva färg och huden som smektes av den varma vinden och solen strålade på oss och gav extra färg till vattnet. Detta är det Bahamas man hört talas om! Strax efter det mörknat ankrade vi upp 10 sjömil från närmaste land på et djup av 2,8 meter. Vid lågvatten skulle vi ha mellan 10 – 20 centimeters djup. Gäller att man räkna rätt och ställt in ekolodet rätt!
Fredagen den 1:e juni 2013
Ankring position 25:31.97 N, 78:06.37 W

Segling strax NV om Sandy Cay – Nassau – 58 sjömil

Vi hade ankrat NV Sandy Cay. Natten hade flutit lugnt, trots att vi var 10 sjömil från närmaste land/ö. Vi började morgonen med ett uppfriskande dopp i det turkiska havet. Man skulle kunna legat där länge, vatten temperaturen var 29 grader! Men vi hade en långseglingar framför oss och jag ville vara framme innan det mörknade om möjligt. Vi hade reserverat en plats i Atlantis Marina & Resort som skall vara en av de finaste marinerna i Bahamas. Priset i marinan var på 3 USD per fot, och de större megayahten kunde betala upp till 7 USD per fot! Kl 21:00 lade vi till. Redan vi tillagningen förvånades jag över utebliven service. Inga leende eller tjänstvillighet. När jag ropade upp dem och frågade var vår slip var, fick jag ett bryskt svar på att vår dockplats var vid inloppet till marinan och kunde ej byttas till någon annan! Jag som bara frågade var den låg …

Lördag den 2:e juni – 5 juni 2013
Atlantis Marina, Nassau, Bahamas

Nassau, Bahamas

Marinan var belägen på den andra sidan kanalen sett från centrum. Vi tog dinghyn över för att checka ett mindre shoppingcenter. När vi kom över var det stängt så det där med shopping fick vänta till en annan dag.

DSC02054

På söndagen tog jag en taxi tidigt på morgonen för att hämta Eric som kom med flyg från Miami. Eric skulle ju komma för att fixa problemen med navigationsutrustningen. Det konstiga var att allt hade plötsligt börjat fungera kl 15:00 på fredagen och fungerat resten av seglingen till Nassau. Så jag hade varit i valet och kvalet om jag skull avbeställa Erics hjälp. Det hade ju inte varit roligt att tagit över honom till Nassau en söndag och att det sedan skulle visa sig att det inte var något fel. Men jag vet att det nästan aldrig händer att fel reparerar sig själv. Efter någon timme stod det klart att det var en switch som var felställd och ett överkänsligt antivirus som tog meddelande till/från PC. Så skönt att felet blev fixat och Eric kunde ta ett flyg tillbaka på kvällen.

Vi ägnade de kommande dagarna att med jollen ta oss över till Nassau för att shopa och se oss omkring. I ärlighetens namn skall jag säga att här var inte så mycket att se på.

DSC02091

Att det var den svenska nationaldagen märktes inte här, och eftersom vi var de ända svenskarna och vi inte lärt känna någon närmare här i marinan, lät vi det passera obemärkt. Eftersom vi räknade med att de närmaste 10 dagarna skulle vi inte ha något större utbud av varor, så hade vi beslutat oss för att proviantera. Vi hade hittat en affär som hette Fresh Market. Det var en av våra favoriter i Fort Lauderdale, så vi beslutade att gör ett försök här. Vi blev mycket positivt överraskade. De hade ett mycket fint utbud av råvaror och övrigt livsmedel. Jag ville tom utnämna dem till bättre än Fresh Market i Fort Lauderdale, men Eva menade nästan lika bra. Inget dåligt betyg!

Fredag den 7:e juni 2013
Atlantis Marina, Nassau, Bahamas

Dags att lämna Atlantis Marina och det var inte med saknad frånsett den underbara restaurangen CAFÉ MARTINIQUE. Här var servisen på topp och maten utsökt. Tvärtemot marinan i övrigt som nästan undantagslöst hade direkt otrevlig personal! Inget man förväntar sig på en lyx marina! Hade det inte varit att vi hade diverse saker att fixa, så hade vi lämnat marinan direkt!

Vi hade motvind så det blev motorgång mesta dels av tiden. Vi hade tänkt att segla direkt till Staniel Cay, men med vindkraft i näsan insåg vi att det skulle bli alldeles för sent så det fick bli Highburne Cay. Det ångra vi inte!

Higbornue1

En mysig liten marina med ett helt fantastiskt helhets grep med allt från finna bryggor, fin service, grattis cyklar, kanoter solstolar mm. Källsortering i finna soppboxar och en mysig affär och en fin restaurang med fantastisk utsikt över turkost vatten! Att sedan maten var superb var den definitiva pricken över i’et!

Highburne Cays rekommenderas på det varmaste!

Lördag den 8:e juni 2013
Highbourne Cay, Exumas, Bahamas

Segling Highbourne Cay – Staneil Cay -38 sjömil

Vi lämnade Highburne Cay och seglade på utsidan av ögruppen Exumas. Som ni märkt är det inga långa seglingsetapper de 3 senaste, men det beror på att vi haft omkring 8 – 10 m/s mitt i näsan och det bromsar upp! Delvis har det varit för grunt för att kryssa och delvis har det berott på lättja, så motorn har fått arbeta. Jag hade först tänkt segla på insidan, dvs väster om ökedjan, men det är grunt i regel 2 – 3 meter med många förrädiska korallhuvud, så jag beslutade att ta utsidan. Mer vågor men betydligt säkrare framfart, även om det kunde ta lite längre tid. Vi hade dessutom inte kunnat komma till Staniel Cay, då vattendjupet från öster var för lågt. Enbart vid högvatten var det möjligt, och vi skulle inte kunna vara där vid flod, då detta inträffade vid 12 tiden på dagen samt 23:00.

När vi ropade upp Staniel Cay 2 timmar innan ankomst fick vi beskedet att marinan var full, men att vi skulle kalla tillbaka om en timme. När vi kallade upp en timme senare fick vi besked att de fixat en dockplats!  Och vilken dockplats! Det visade sig vara en privat brygga som låg precis nedan för villan med två terasser och den bästa utsikten och huset stod tomt så vi kunde avnjuta utsikten i lugn och föreviga allt med film och foto. Så vackert, lugnt och fint!

DSC_2541a_c

DSC_2542

DSC_2544

DSC_2545

DSC_2551

Söndag den 9:e juni 2013
Staneil Cay, Exumas, Bahamas

Grottdykning och simma med grisar står på dagens agenda!

IMG_0398

Vi gav oss iväg i dinghyn för att leta efter de vilda grisarna vi hört talas om. Det var lite oklart var de fanns, men vi tänkte leta lite innan vi frågade lokalbefolkningen.  Att susa fram på ett plant vatten som har ett djup på omkring 1 meter.djupt vatten i färgskiftningar från turkosgrönt till ljusljus blått är en fantastisk upplevelse bara det! Skulle vi sedan få se vilda grisar så var det bonus,

Efter en stunds letande kom vi till en vit strand och där var grisarna!

Här är en video från detta tillfälle ….

… och ett bildspel.

På tillbakafärden bestämde vi oss för att ta en snabbtitt på grottan Thunderbolt.

DCIM100GOPRO
DCIM100GOPRO

Den hade fått det namnet efter att den användes vid ett par scener i James Bond filmen Åskbollen. Vi visste att man enbart kunde gå in i den i slack vatten, annars var tidvattensströmmarna för kraftiga. Vi var där en timme innan lågvatten, så när vi hittat den bestämde vi oss för att åka tillbaka till båten och hämta snorkelutrustning. Här är ett bildspel från det.tillfället.

På kvällen blev det middag på Staniel Cays Yacht Restaurant. De har sedan 1956 haft som tradition att servera en 4-rätts meny, där man kan bestämma huvudrätten. Som förrätter serveras alltid någon form av soppa och sallad och sedan får man en efterrätt. Vi man äta något annat får man till en annan krog … Det man då har att välja på är ett café eller en hamburgarbar. I ärlighetens namn skall sägas att de har en bar meny också, men då måste man äta i baren!

Måndag den 10:e juni 2013
Staneil Cay, Exumas, Bahamas

Fixa vattenläckage och dyka på ett flygplan

Jag upptäckte på morgonen att den automatiska länspumpen, pumpade hela tiden. Att den pumpar med jämna mellanrum poå en Amel båt, är inget ovanligt. Allt vatten från diskmaskin, tvättmaskin och vattenhoar går direkt ned till kölsvinet för att sedan pumpas ut därifrån. Det ger bara en genomföring istället för många och därmed mindre risk för läckage. Men det var just det jag råkat ut för. Det var en slangklämma som skavt mot ett rör och orsakat ett knappnåls stort hål där vattnen sprutade in i en fin stråle. Tillräckligt för att den automatiska pumpen fick jobba lite extra. Efter en del försök med att temporärt laga hållet med Plastic  Padding, som misslyckats, blev det silvertejp som löste problemet.

DCIM100GOPRO
DCIM100GOPRO

Efter att detta var fixat tog vi och åkte ut till Thunderbolt grottan en gång, till då vi tyckte det var så fint. Vi hade sett på en skiss att det skulle finnas ett flygplans vrak i bukten inte alls djupt. Vi bestämde oss för att försöka hitta den. Vattnet var ju så klart så det borde gå. Skissen visade sig vara dåligt ritad. Två öar en 100 meter lång och en 20 meter var ej utritade. Men till slut fann vi flygplanet Det syntes tydligt från jollen, bara man kom i närheten av det. Här ser ni en film och bildspel från tillfället. Alla hade klarat sig när flygplanet kraschade, så vi slapp att vara rädda för att dyka på några kvarlevor från dem..

Tisdag den 11:e juni 2013
Staneil Cay, Exumas, Bahamas

Haj försökte ta min kamera!!!

Efter alla dessa aktiviteter beslöt vi oss för att ta en vilodag – för att hinna redigera alla filmer …

Jag höll också nästan på att förlora min GoPro kamera och lite till när jag filmade utspisning av hajar … men som tur var lyckades jag höja kameran (och handen) då hajen försökte ta kameran, så att det bara var nosen som träffade kameran och min hand.